Praha přestane dotovat některá divadla, divadelníci se bojí o budoucnost

Pražský magistrát už nechce dále dotovat všech deset divadel, která jsou takzvanými příspěvkovými organizacemi. Jejich provoz je pro město drahý. Některé scény by se proto po vzoru Divadla Archa nebo Činoherního klubu měly přeměnit v nezávislé právní subjekty. Takový názor samozřejmě vyvolává řadu kontroverzních reakcí. Některé z nich zazněly i na včerejší debatě na Nové scéně Národního divadla.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Městská divadla pražská (ilustrační foto)

Městská divadla pražská (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

„Já jsem teď trochu v šoku a zpětně si přehrávám a zpytuju, co je špatně, že Rokoko má v roce 2018 skončit. Vlastně tomu nerozumím a bude se mi to těžko v divadle komunikovat, protože my tam nepracujeme s tím, že budeme dělat špatně svoji práci," reaguje na názor, že by Divadlo Rokoko mělo za pět let skončit, protože sídlí v pronajatých prostorách, ředitel Městských divadel pražských Ondřej Zajíc.

Právě ty scény, které svou činnost neprovozují v prostorách vlastněných městem, by magistrát rád nechal svému osudu. Takový je názor pragmatika, krčí rameny radní pro oblast kultury Václav Novotný z TOP 09.

Přehrát

00:00 / 00:00

O budoucnost pražské divadelní scény se zajímala Anna Königsmarková

„To je pohled, za který mě asi divadelníci proklejou. To je pohled hospodáře, člověka, který ví, že provozovat instituci ve svém objektu je prostě praktické."

V podobné situaci, jako jsou Městská divadla pražská, je i Studio Ypsilon, Divadlo v Dlouhé a Divadlo Spejbla a Hurvínka. Právě jeho ředitelka Helena Štáchová se několikrát vyslovila v tom smyslu, že pokud její divadlo ztratí pravidelnou finanční dotaci od města, bude muset zvýšit cenu za vstupenky na téměř pět set korun.

„Za dítě 480 korun je likvidační rozhodnutí. To prostě nikdo zaplatit nemůže."

Podle radního Novotného ale budou moci všechna transformovaná divadla žádat o kulturní granty. Obavy Heleny Štáchové jsou prý zbytečné.

„Přece ničím není řečeno, že ve formě grantu dostane míň nebo víc peněz než ve formě dotace. To přece závisí na rozhodnutí té grantové komise, která je sestavená z odborníků, kteří dokážou posoudit uměleckou úroveň a kvalitu divadla."

Právě do grantového systému by se měla v budoucnosti ideálně zapojit většina divadel tak, aby byly podmínky pro všechny stejné.

Pod městem má dle návrhu expertní komise Divadelního ústavu zůstat Divadlo Na Vinohradech a Hudební divadlo Karlín. Ostatní by se dle možností nového občanského zákoníku, který by měl začít platit od roku 2014, proměnily v samostatné a svobodné subjekty.

Anna Königsmarková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme