Pražské jaro nabídne Mou vlast v novém pojetí i koncert mezi automobily
Mezinárodní hudební festival Pražské Jaro začíná už dnes odpoledne. 67. ročník tradičně zahájí Česká filharmonie Smetanovým cyklem Má vlast, tentokrát s ruským dirigentem Vasilijem Petrenkem. Netradiční naopak bude koncert v Národním technické muzeu, mezi letadly a automobily.
Ještě předtím se ale na Staroměstském náměstí uskuteční jazzový koncert v podání Brass Band Prague. Český soubor nabízející neworleánský pochodový jazz je podle dramaturga Pražského jara Antonína Matznera pravidelným hostem i na jazzových událostech v New Orleans:
„Jsou tam pravidelně zváni každý rok v únoru na francouzské karnevaly. Já věřím, pokud ovšem bude počasí, že přinese dobrou náladu Pražanům, ale i hostům Pražského mezinárodního maratonu.“
Nevšedním zážitkem by mohl být letošní zahajovací koncert pod taktovkou mladého ruského dirigenta Vasilije Petrenka. Ředitel České filharmonie David Mareček slibuje klasiku v netradičním hávu. Sám byl na několika zkouškách a Petrenkova interpretace sklízí chválu i mezi muzikanty.
„Snaží se maximálně realizovat záměry skladatele, přinesl hudebníkům podněty, které jsou zajímavé, a zdá se i podle reakcí z orchestru, že je to přínos, na který se orchestr těší. To znamená, že sami říkali, že to nebude tuctový koncert, že to nebude jedna z řady Mých vlastí,“ vysvětluje.
Se zahraničním hostem vystoupí Česká filharmonie také na dalším koncertě, 18. května s dirigentem Ingo Metzmacherem. „Na koncertě zazní mimo jiné Schönbergova symfonická báseň Pelleas a Melisanda a navzdory tomu, že Schönberg je skladatel 20. století, tak Pelleas je dílo v podstatě romantické nebo pozdně romantické,“ dodává Mareček.
Pocta 20. století i morální poučení
Netradičním koncertním místem se stane dopravní hala Národního technického muzea, kde se odehraje pocta Johnu Cageovi. Americký skladatel, který inspiroval mnoho moderních umělců včetně Franka Zappy, by letos oslavil sté narozeniny.
„Tím spíš, že je situován do toho netradičního prostředí mezi lokomotivy, pod zavěšenými letadly a automobily, tak věřím, že to bude vlastně taková pocta 20. století,“ doufá dramaturg Antonín Matzner.
Bohatá festivalová dramaturgie nabízí i slavnou operu Igora Stravinského Život prostopášníka. Nastudovalo ji Národní divadlo moravskoslezské a režíroval Jiří Nekvasil. Podle jeho názoru jde o velmi aktuální kus.
„Dílo, které je 20. století, je psáno v neoklasicistním stylu, to znamená jsou tam taková ta hudební déjà vu. Je to číslová opera tak, jak ji vlastně známe třeba od Mozarta. Také jsou tam nějaké názvuky, třeba zejména na jeho operu Così fan tutte. Je to jakási operní moralita, je to výsostně divadelní věc, je to vlastně věc, která je dodnes aktuální poselstvím, že zahálka vede do pekla a že na líné mozky a srdce a ruce čeká ďábel,“ zdůrazňuje.
Český rozhlas 3 – Vltava připraví pro posluchače šest přímých přenosů a dvanáct záznamů.