Tunel Blanka bude stát až 36 miliard, o prodražení stavby se prý vědělo od začátku

Praha zaplatí za tunel Blanka 36 miliard korun. Stavba tak bude o celých 10 miliard dražší, než se plánovalo. Ze závěrečného účtu zveřejněného Hospodářskými novinami je jasné, že Blanka neměla nikdy stát 26 miliard korun, které v roce 2007 garantoval někdejší primátor Pavel Bém. Už tehdy bylo jasné, že tunel vyjde minimálně na 32 miliard. Do původních odhadů totiž nikdo nezapočítal ceny technologií ani valorizaci.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

stavba tunelu Blanka

stavba tunelu Blanka | Foto: Tomáš Adamec

Blanka měla stát podle slibů tehdejšího pražského primátora Pavla Bém 26 miliard, postupně se cena vyšplhala až na 38 miliard.

Podle výpočtů magistrátního odboru městského investora tunel nejvíc prodražily změny ražeb a hloubení tunelů, které nakonec vyústily v sérii propadů. Magistrát nakonec zrušením některých staveb ušetří dvě miliardy.

Přehrát

00:00 / 00:00

O oddalování a prodražování stavby tunelu Blanka mluvil na Rádiu Česko Vít Masare z iniciativy Auto*mat

„Podle řady dokumentů a závazných usnesení magistrátu, pokud bude otevřena jakákoli část vnitřního Městského okruhu a Blanek předtím, než bude fungovat vnější Pražský okruh, tak to bude mít negativní dopad na dopravu a životní prostředí v Praze,“ říká Vít Masare z iniciativy Auto*mat.

Sdružení také tvrdí, že se Blanka bude stavět ještě o dva roky déle, než uvádí magistrát. „Stavba je proces, který musí být uzavřen i tím, že se zaplatí a taky bude provedena kolaudace. Máme informace, že Praha má hodně co dělat, aby vůbec do roku 2014 stíhala ufinancovat aktuálně probíhající a o dost prodlouženou a prodraženou stavbu,“ vysvětluje.

„Proto se domníváme, že zkušební provoz, do kterého bude uvedena v roce 2014, bude trvat ještě minimálně dva roky, do roku 2016, dokdy by se snad stavba měla zaplatit. Zkušební provoz ale možná bude trvat o mnoho déle, protože tady existují závazná usnesení, jako třeba územní rozhodnutí pro Blanku I, v kterém stojí, že Blanka nesmí být zprovozněna dřív, než bude dokončen celý Pražský okruh. Staveniště možná bude uzavřeno v roce 2014, ale kolaudace nemusí být hotova klidně ještě dalších deset let poté,“ míní Vít Masare.

Přehrát

00:00 / 00:00

Kauzu tunelu Blanka okomentoval hlavní analytik Hospodářských novin Jindřich Šídlo

Podle hlavního analytika Hospodářských novin Jindřicha Šídla selhala kontrola na pražském magistrátu:

„Selhala s velkou pravděpodobností kontrola při uzavírání smluv, protože není možné, aby takový nárůst vznikl, aniž by o tom vědělo vedení města. Odpovědnost je z velké části na Pavlu Bémovi a jeho skupině, která tehdy hlavní město řídila a která na stavbu tunelu Blanka dozírala více než tři roky,“ míní.

„Částka hlavní město neuvěřitelně tíží. Jakkoli je Praha nesmírně bohaté město s obrovskými zdroji, tak nemá na investice a spousta věcí, které by Praha nutně potřebovala, ať už je to trasa metra D, spojení letiště a spousta dalších věcí, v tuto chvíli stojí,“ připomíná Šídlo.

Veronika Sedláčková, Mirko Kašpar, Magdaléna Trusinová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme