Tunel Blanka se otevře už za tři týdny, pokud se stihnou zkoušky technologie
Už za tři týdny by Praha a hlavně řidiči v ní měli dostat předčasný vánoční dárek. Podle slibů magistrátu by se totiž na svátek Blanky, tedy 2. prosince, měl po osmi letech výstavby otevřít stejnojmenný tunelový komplex. Stále častěji a silněji se ale ozývají hlasy, že se prosincový termín nestihne.
„Samozřejmě za dodržení všech bezpečnostních podmínek a všech pravidel, která z toho vyplývají, to znamená dokončení všech komplexních zkoušek a testů, pokud budou bezchybné, je možné s 2. prosincem počítat,“ sliboval posledního září náměstek pražského primátora Jiří Nouza z TOP 09.
V ten den Metrostav také oficiálně dokončil stavební část a Blanka tak měla před sebou zkoušky veškeré technologie.
„Tyto zkoušky reálně ověří správnost funkce zařízení podle projektu,“ vysvětluje Ludvík Šajtar ze společnosti Satra, která v Blance bezpečnostní technologie instalovala.
O plánech i obavách kolem otevření tunelu Blanka zjišťovala více redaktorka ČRo Veronika Neprašová
Samotné testování už má na starosti společnost ČKD Praha DIZ. K zahájení komplexních zkoušek, které podle harmonogramu zaberou 55 dní, ale dostala pokyn teprve minulý týden.
„Společnost ČKD Praha DIZ obdržela v pátek 7. listopadu pokyn správce stavby k zahájení komplexních zkoušek, což je v předstihu oproti termínu uvedeném v harmonogramu,“ upozorňuje mluvčí ČKD Karel Samec.
Jiří Nouza ale dál trvá na tom, že se prosincový termín stihnout dá. „Já opakuji, že se to po mém soudu dá stihnout, protože jestli máme 55 pracovních dnů a zhotovitel technologické části za pět miliard korun zváží, že Praha je vážený investor, tak předpokládám, že by měl mít snahu dokončit projekt tak, jak je očekáváno, tedy co nejdřív.“
Třísměnný provoz a více pracovišť
Jenže ČKD by podle něj měla výrazně zrychlit tempo. Práce totiž postupují příliš pomalu.
„Budu žádat, aby byl zaveden minimálně dvousměnný provoz, ne-li třísměnný. Ten tunel bude mít provoz 24 hodin denně, tak nevidím důvod, proč by tam nemohli být technici po dobu třikrát osm hodin a minimálně na třech pracovištích,“ dodává.
Karel Samec ale výtky odmítá. Zkoušky prý nelze uspíšit a lidí na ně prý nasadili také dost.
„ČKD Praha DIZ považuje tyto informace za zkreslené a nesouhlasíme s nimi. Každý den je při zkouškách v tunelu přítomno 70 zaměstnanců. Já můžu znovu podtrhnout a zopakovat, že firma dělá maximum pro to, aby všechny své práce, včetně dodržení několikastupňové posloupnosti prováděných zkoušek, dokončila co možná nejdříve,“ popisuje Karel Samec.
Šestikilometrový tunelový komplex za 37 miliard měl být hotový už v roce 2011. Jestli bude konečné zpoždění tříleté nebo ještě delší, se ukáže už za pár týdnů.