Rallye bude vždy nebezpečnější než okruhové závody, říká motoristický expert Knoll
Světový šampionát v Rallye truchlí za Craiga Breena. Elitní irský závodník tragicky zahynul minulý týden při testování před Chorvatskou rallye, která se jede o tomto víkendu. Smrtelná nehoda v šampionátu je v posledních desetiletích už raritní záležitostí. Nároky na bezpečnost totiž stoupají strmě vzhůru. O snaze snížit riziko tragických událostí promluvil pro Radiožurnál Jakub Knoll.
Ztráta kontroly nad řízením, tvrdé nárazy a točící se horizont v průhledu pomačkaného čelního skla. Zevnitř i zvenku taková nehoda vypadá děsivě.
Na mistrovství světa v rallye ale v posledních letech končí vážnějším zraněním jen vzácně. Standardy bezpečnosti posádek neustále rostou. Podle automobilového závodníka Jakuba Knolla tomu pomáhá provázanost motoristických disciplín.
Poslechněte si automobilového závodníka Jakuba Knolla o bezpečnosti na závodech v rallye
„Mistrovství světa v rallye se jezdí pod hlavičkou Mezinárodní automobilové federace, tak se zkušenosti a znalosti bezpečnosti sdílejí napříč různými disciplínami. Týká se to například výbavy jezdce, helmy, systém HANS, který chrání krk a hlavu. V nejvyšší možné míře se využívá i karbon, třeba i v kokpitech vozů, což bylo ve formuli 1 možná dříve, ale nyní to vidíme i v rallye,“ říká Knoll.
Od 80. let, během kterých přišlo v seriálu mistrovství světa o život 13 členů posádek, došlo k velkému pokroku v mnoha oblastech bezpečnosti. Ochranné rámy jsou pevnější, deformační zóny odolnější a hlava pilota je lépe chráněna.
„Například při posledním uvedení nové generace vozů WRC, která funguje od roku 2022 došlo hned k několika úpravám pravidel, vozy už nevychází konstrukčně z vozů produkčních, ten koncept a šasi toho vozu už je stavěno na rallye, což také přispívá bezpečnosti,“ upozorňuje expert Radiožurnálu Knoll na poslední významné změny.
Bezpečnost Rallye zdaleka není jen o posádce speciálu. Zranitelnou skupinou jsou také diváci. Své o tom může vyprávět i malá obec Lopeník na jihovýchodě Moravy, která se dodnes vzpamatovává z tragické ztráty životů čtyř dívek při amatérských závodech.
„Je to sice už deset let, ale pořád není ani dokončený soud, pořád ti pozůstalí k tomu soudu chodí jako svědci i účastníci, takže pořád se ty rány jitří,“ říkal vloni starosta Lopeníku Roman Buček.
Pravomocný trest pro traťového komisaře padl až letos v únoru. Mezinárodní automobilová federace se tak kromě obsluhy tratí snaží vzdělávat i samotné diváky. Kampaň z roku 2015 za bezpečnost fanoušků, ve které apelují hvězdy seriálu, záhy převzal Autoklub České republiky.
Závodník Jakub Knoll si myslí, že zdokonalování bezpečnosti diváků a závodníků je nikdy nekončící proces.
„FIA se snaží samozřejmě i kontrolovat průměrnou rychlost, takže se podle toho i přizpůsobují tratě. Je to balíček neustále vylepšujících se pravidel a různých opatření, ale samozřejmě rallye bude vždy nebezpečnou a více nebezpečnou než okruhové závody,“ připomíná Knoll, že image nebojácných borců navzdory zvyšující se bezpečnosti jezdcům jen tak někdo nevezme.