Rallye bude vždy nebezpečnější než okruhové závody, říká motoristický expert Knoll

Světový šampionát v Rallye truchlí za Craiga Breena. Elitní irský závodník tragicky zahynul minulý týden při testování před Chorvatskou rallye, která se jede o tomto víkendu. Smrtelná nehoda v šampionátu je v posledních desetiletích už raritní záležitostí. Nároky na bezpečnost totiž stoupají strmě vzhůru. O snaze snížit riziko tragických událostí promluvil pro Radiožurnál Jakub Knoll.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Sébastien Ogier se spolujezdcem Vincentem Landaisem v serpentýnách Rallye Monte Carlo

Sébastien Ogier se spolujezdcem Vincentem Landaisem v serpentýnách Rallye Monte Carlo | Zdroj: Profimedia

Ztráta kontroly nad řízením, tvrdé nárazy a točící se horizont v průhledu pomačkaného čelního skla. Zevnitř i zvenku taková nehoda vypadá děsivě.

Na mistrovství světa v rallye ale v posledních letech končí vážnějším zraněním jen vzácně. Standardy bezpečnosti posádek neustále rostou. Podle automobilového závodníka Jakuba Knolla tomu pomáhá provázanost motoristických disciplín.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si automobilového závodníka Jakuba Knolla o bezpečnosti na závodech v rallye

„Mistrovství světa v rallye se jezdí pod hlavičkou Mezinárodní automobilové federace, tak se zkušenosti a znalosti bezpečnosti sdílejí napříč různými disciplínami. Týká se to například výbavy jezdce, helmy, systém HANS, který chrání krk a hlavu. V nejvyšší možné míře se využívá i karbon, třeba i v kokpitech vozů, což bylo ve formuli 1 možná dříve, ale nyní to vidíme i v rallye,“ říká Knoll.

Od 80. let, během kterých přišlo v seriálu mistrovství světa o život 13 členů posádek, došlo k velkému pokroku v mnoha oblastech bezpečnosti. Ochranné rámy jsou pevnější, deformační zóny odolnější a hlava pilota je lépe chráněna.

„Například při posledním uvedení nové generace vozů WRC, která funguje od roku 2022 došlo hned k několika úpravám pravidel, vozy už nevychází konstrukčně z vozů produkčních, ten koncept a šasi toho vozu už je stavěno na rallye, což také přispívá bezpečnosti,“ upozorňuje expert Radiožurnálu Knoll na poslední významné změny.

Bezpečnost Rallye zdaleka není jen o posádce speciálu. Zranitelnou skupinou jsou také diváci. Své o tom může vyprávět i malá obec Lopeník na jihovýchodě Moravy, která se dodnes vzpamatovává z tragické ztráty životů čtyř dívek při amatérských závodech.

„Je to sice už deset let, ale pořád není ani dokončený soud, pořád ti pozůstalí k tomu soudu chodí jako svědci i účastníci, takže pořád se ty rány jitří,“ říkal vloni starosta Lopeníku Roman Buček.

Pravomocný trest pro traťového komisaře padl až letos v únoru. Mezinárodní automobilová federace se tak kromě obsluhy tratí snaží vzdělávat i samotné diváky. Kampaň z roku 2015 za bezpečnost fanoušků, ve které apelují hvězdy seriálu, záhy převzal Autoklub České republiky.

Závodník Jakub Knoll si myslí, že zdokonalování bezpečnosti diváků a závodníků je nikdy nekončící proces.

„FIA se snaží samozřejmě i kontrolovat průměrnou rychlost, takže se podle toho i přizpůsobují tratě. Je to balíček neustále vylepšujících se pravidel a různých opatření, ale samozřejmě rallye bude vždy nebezpečnou a více nebezpečnou než okruhové závody,“ připomíná Knoll, že image nebojácných borců navzdory zvyšující se bezpečnosti jezdcům jen tak někdo nevezme.

Radiožurnál Sport, rej Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme