Dvacetihodinový let v osmi stupních. Koně Převalského čeká cesta do Mongolska

Čtyři klisny koně Převalského z pražské zoo převeze armáda do jejich domoviny v Mongolsku. Letoun Casa odletí v pondělí odpoledne. Je to sedmý transport pražské zoo. Celkem takto přepravila už 23 koní. Jak chovatelé koně na cestu připravují, popisuje ředitel pražské zoo Miroslav Bobek.

Rozhovor Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Koně Převalského. Aklimatizační stanice v Dolním Dobřejově

Koně Převalského. Aklimatizační stanice v Dolním Dobřejově | Foto: Zoo Praha, Miroslav Bobek

Jak chovatelé koně na cestu připravují?
Koně jsou svezeni z řady evropských zemí, na transport čekají a připravují se v Dolním Dobřejově, kde je naše chovná a aklimatizační stanice na České Sibiři, kde je klima poněkud extrémnější než v jiných částech středních Čech, takže je to výhodné před transportem do Mongolska.

Na vašich webových stránkách máte kromě seznamu čtyř klisen, které pojedou do Mongolska, i náhradníky. Proč?
Otázkou je, zda nepojede například jeden hřebec. Bude se rozhodovat i podle stavu koní. Rozhodne se během ranní a dopolední akce, kdy se koně musejí zavřít ve dvorcích, poté se uspávají, dělají se další vyšetření a ještě se natlačují do beden. Někdy se ukáže, že i když transport k nám snášeli dobře, teď začnou být stresovaní a pak je nutné pustit je a vyměnit. To se ale stává výjimečně.

Ředitel Zoo Praha Miroslav Bobek nastínil chov velemloků | Foto: Šárka Ševčíková

Co klisny po příletu do Mongolska čeká?
Transport je celkem náročný. Jde o 20 hodin v letadle a pak ještě pozemní přeprava. Pak ale jsou koně vypuštění v oblasti Gobi do ohrady, kde zůstávají zhruba rok. Mají tam i přístřešek, aby se mohli schovat před větrem například. V ohradách je možné je i přikrmovat. Zhruba rok si tak zvykají na nové podmínky.

Let trvá přes 20 hodin. Kdo se během letu stará o koně?
Během letu jsou s koňmi odborníci. Hlavní je, aby se piloti vyhýbali turbulencím a nedocházelo tak k velkým otřesům. Koně jsou mírně pod sedativy a navíc ještě náš veterinář Roman Vodička používá feromony, které koně uklidní. Během letu dostávají napít nebo i mrkev a seno především pro rozptýlení. Během transportu je důležitá, aby se koně nepřehřáli, což by mohlo vézt k jejich kolapsu, takže kabina letadla je vychlazená asi na osm stupňů, takže pro koně dobré, ale pro posádku a doprovod nic příjemného.

Pražská zoo se na návratu koní do Mongolska podílí už 25 let, jak se koním ve volné přírodě daří?
Koně jsou dnes ve volnosti na čtyřech místech ve vnitřní Asii, tři místa jsou v Mongolsku, jedno v Číně. Zaměřujeme se na spolupráci s oblastí Gobi B, kde dnes už je téměř 170 koní. Dá se říct, že se jim daří dobře. Gobi B je spolu s čínskou lokalitou je jedním z míst, kde koně Převalského původně žili a kde byli vyhubeni. Čili návrat pokračuje dobře, současně je ale nutné populaci dotovat dalšími zvířaty i novou krví, protože 170 koní je pořád málo.

Cítíte při loučení se s koňmi lítost?
Letím s nimi. Ve chvíli, kdy koně vyběhnou z beden a dotknou se kopyty své vlasti, tak se jedná o velké zadostiučinění. Je to velká radost.

Jana Klementová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme