Evoluční úspěch dinosaurů možná vysvětlí nález zkameněliny. Je starý 237 milionů let

Vědci v Brazílii oznámili objev jedné z nejstarších fosilií na světě. Jde o zkamenělinu dávného plaza, který žil před 237 miliony let. Objev možná pomůže vysvětlit vznik dinosaurů.

Brasília Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Fosilii objevili v horninové vrstvě z období triasu, tedy z doby, kdy se poprvé objevili jak dinosauři, tak i savci, krokodýli nebo želvy (ilustrační foto) | Zdroj: Unsplash | Licence Unsplash,©

Čtyřnohý plaz, pojmenovaný Gondwanax paraisensis, byl velký zhruba jako pes s dlouhým ocasem a vážil mezi třemi a šesti kilogramy. Pravděpodobně se pohyboval na území dnešní jižní Brazílie, když bylo na Zemi mnohem tepleji než dnes. O objevu informuje Reuters a také kanadská CBC.

Fosilie byla identifikována jako nový silesaurid, což je vyhynulá skupina plazů. Paleontologové diskutují o tom, zda silesauridi byli skutečnými dinosaury, nebo zda šlo o předchůdce těchto tvorů, kteří kdysi ovládali Zemi. „Pochopení vlastností dinosaurů by mohlo objasnit, co bylo pro jejich evoluční úspěch klíčové,“ tvrdí vědci.

Objev tyranosaura v Mexiku. Nový druh odhaluje skrytou historii jižních predátorů

Fosilii Gondwanax paraisensis našel lékař Pedro Lucas Porcela Aurelio ve městě Paraiso do Sul v nejjižnějším brazilském státě Rio Grande do Sul. Objevil ji v horninové vrstvě z období triasu, tedy z doby, kdy se poprvé objevili jak dinosauři, tak i savci, krokodýli nebo želvy.

V roce 2021 ji daroval místní univerzitě, čímž odstartoval tříletý výzkum. „Být prvním člověkem, který se dotkl něčeho z doby před 237 miliony let, je mimořádné,“ říká Aurelio, kterého paleontologie fascinuje už od dětství.

Objev je podrobně popsán v článku Rodriga Tempa Müllera, který vyšel ve vědeckém časopise Gondwana Research. „Nejdůležitější na tomto nálezu je jeho stáří,“ říká Müller. Dodal, že ostatky byly v době, kdy je Aurelio daroval, zakryty silnou vrstvou horniny a zpočátku byly vidět jen části obratlů.

„Gondwanax znamená pán Gondwany,“ vysvětluje vědec. Jméno odkazuje na pevninu Gondwana v jižní oblasti superkontinentu Pangaea před rozpadem kontinentů, zatímco paraisensis je poctou městu Paraiso do Sul.

Tamara Kocourková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít