Google musí platit mediálním společnostem za využívání jejich obsahu, rozhodl francouzský soud
Americká internetová společnost Google musí s francouzskými vydavatelskými podniky a s tiskovými agenturami začít jednat o platbách za využívání jejich obsahu. Podle agentury Reuters tak rozhodl francouzský odvolací soud, který potvrdil dubnový verdikt místního antimonopolního úřadu a který nyní připravil půdu pro dohodu s celým odvětvím ve Francii.
Google je už dlouho terčem kritiky za to, že ve svém vyhledávači veřejnosti zdarma zpřístupňuje zpravodajství. „Naší prioritou je i nadále dosažení dohody s francouzskými vydavateli a s tiskovými agenturami,“ uvedl v reakci Google. „Odvolali jsme se, abychom měli právní jistotu v některých částech toho nařízení. Verdikt pařížského odvolacího soudu nyní prostudujeme.“
V USA chtějí omezit monopolní sílu firem jako Amazon, Apple, Google a Facebook
Číst článek
Čtvrteční rozhodnutí by mohlo mít odezvu i v dalších zemích, protože verdikt firmu nutí, aby si s vydavateli a s tiskovými agenturami sedla a dohodla s nimi způsob odměňování podle autorských práv. Podle aktualizovaných pravidel, která jsou platná v zemích Evropské unie, mají vydavatelé právo žádat po online platformách poplatek za to, že zobrazují úryvky z jejich zpráv.
Google v reakci na soustavnou kritiku i na rozhodnutí úřadů v některých zemích už na začátku října oznámil, že v příštích třech letech zaplatí miliardu dolarů (22,9 miliardy korun) mediálním firmám za to, že bude moci využívat jejich obsah. Google tak poprvé jasně řekl, kdy a kolik hodlá v první fázi dohody s vydavateli platit.
Jak bude přistupovat k médiím v České republice, o tom se zatím nezmínil. Ve Francii jde nyní o nalezení dlouhodobě udržitelné metodiky, jak vydavatele a tiskové agentury za jejich zpravodajství odměňovat.
Slib Googlu vyplatit v příštích třech letech miliardu dolarů vydavatelům předpokládá, že firma spustí službu s názvem Google News Showcase, nejprve v Německu a v Brazílii. V Německu již mateřská společnost Alphabet uzavřela partnerství s dvěma desítkami vydavatelských firem, mimo jiné se zpravodajským serverem Der Spiegel a s časopisy Stern a Die Zeit. V Brazílii Google spolupracuje s deníkem Folha de S. Paulo, s televizí Band a se zpravodajským serverem Infobae.