V Japonsku začal pravidelně jezdit ‚vlakobus‘. Umí se pohybovat po silnici i po kolejích

Japonsko zahájilo pravidelný provoz autobusů, které jsou schopné jezdit i po kolejích. Podle prefektury Tokušima, odkud hybridní vůz vyjel, je to první podobný komerční projekt na světě.

Tokio (Aktualizováno: 11:59 29. 12. 2021) Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Japonsko zahájilo provoz autobusů, které jsou schopné jezdit i po kolejích

Japonsko zahájilo provoz autobusů, které jsou schopné jezdit i po kolejích | Foto: Tokushima Prefectural Government | Zdroj: Reuters

Nový prostředek veřejné dopravy v Japonsku jezdí na silnicích i po kolejích. Odborně se mu říká duální motorové vozidlo (DMV).

Upřesnili jsme informaci agentury Reuters, že nejde o první podobné vozidlo na světě, ale o první pravidelnou linku. Za chybu se omlouváme.

Je poháněné naftou a v mnohém připomíná obyčejný autobus. Jenže je o něco menší, vejde se do něj nejvýš 21 cestujících, a také není tak rychlý - na silnici jede maximálně 60 kilometrů v hodině.

Hlavní rozdíl je ale v jeho variabilitě. Jakmile tento stroj přijede ke kolejím, spustí kovový podvozek - zejména přední část autobusu se přitom trochu nadzvedne - a dál může pokračovat jako vlak. Na trati je pak i o něco rychlejší. Může jet až 100 kilometrů v hodině.

První duální motorové vozidlo vyjelo z autobusového terminálu v Tokušimě a pak pokračovalo jako vlak do sousední prefektury Koči. Nejdelší trasa, na které „vlakobus“ zatím pojede, bude měřit 50 kilometrů.

Projekt uvádí soukromá železniční společnost spolu s úřady v Tokušimě. Pomoc by měl hlavně starším občanům žijícím mimo městská centra. Podle železniční společnosti se tito lidé budou moct dostat například k nákupním centrům nebo do lázní, aniž by přestupovali na jiný typ spoje - cesta se jim tím usnadní.

Dopravce ale také doufá, že se z křížence autobusu a vlaku stane turistická atrakce a stoupnou tak výnosy z tratě, která je v tuto chvíli ztrátová.

Tomáš Havlín Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme