V Japonsku začal pravidelně jezdit ‚vlakobus‘. Umí se pohybovat po silnici i po kolejích
Japonsko zahájilo pravidelný provoz autobusů, které jsou schopné jezdit i po kolejích. Podle prefektury Tokušima, odkud hybridní vůz vyjel, je to první podobný komerční projekt na světě.
Nový prostředek veřejné dopravy v Japonsku jezdí na silnicích i po kolejích. Odborně se mu říká duální motorové vozidlo (DMV).
Upřesnili jsme informaci agentury Reuters, že nejde o první podobné vozidlo na světě, ale o první pravidelnou linku. Za chybu se omlouváme.
Je poháněné naftou a v mnohém připomíná obyčejný autobus. Jenže je o něco menší, vejde se do něj nejvýš 21 cestujících, a také není tak rychlý - na silnici jede maximálně 60 kilometrů v hodině.
Hlavní rozdíl je ale v jeho variabilitě. Jakmile tento stroj přijede ke kolejím, spustí kovový podvozek - zejména přední část autobusu se přitom trochu nadzvedne - a dál může pokračovat jako vlak. Na trati je pak i o něco rychlejší. Může jet až 100 kilometrů v hodině.
První duální motorové vozidlo vyjelo z autobusového terminálu v Tokušimě a pak pokračovalo jako vlak do sousední prefektury Koči. Nejdelší trasa, na které „vlakobus“ zatím pojede, bude měřit 50 kilometrů.
Projekt uvádí soukromá železniční společnost spolu s úřady v Tokušimě. Pomoc by měl hlavně starším občanům žijícím mimo městská centra. Podle železniční společnosti se tito lidé budou moct dostat například k nákupním centrům nebo do lázní, aniž by přestupovali na jiný typ spoje - cesta se jim tím usnadní.
Dopravce ale také doufá, že se z křížence autobusu a vlaku stane turistická atrakce a stoupnou tak výnosy z tratě, která je v tuto chvíli ztrátová.