Zimní počasí vyžaduje vyšší obezřetnost a duchapřítomnost řidičů
Někteří řidiči zapomínají, že v prosinci se nedá jezdit jako v červenci. Zvláště v takové dny jako je ten dnešní, kdy na silnicích čeká nebezpečí v podobě sněhu, náledí nebo námrazy.
Na současné podmínky na silnicích platí latinské přísloví „festina lente“ čili spěchej pomalu. To je vlastně základní rada a zná ji určitě každý.
Další podmínkou úspěšné přepravy v zimním počasí je jízda na kvalitních zimních pneumatikách s dostatečným vzorkem. Bez nich by se v období zimy nemělo vůbec vyjíždět, a to nehledě na pokutu.
Pokud jde o námrazu, je třeba sledovat nejen silnici, ale i trasu, kudy silnice vede. Nebezpečí hrozí především v místech, kde se mění okolní krajina. Rizikové jsou tak například mosty, vyfoukaná místa například po vjezdu nebo na výjezdu z lesa.
S rozeznáním sněhu zřejmě řidiči problém nemají. Když se tedy budou blížit na jakékoliv sněhem zaváté a tudíž zrádné místo, mohou se připravit už předem. Nejhorší je se leknout a prudce sešlápnout brzdu.
„Jestliže jsou kola zastavená, auto prostě nezatočí. Kola se musejí točit a hlavně na kluzkém náledí, když auto přestane zatáčet v zatáčce, tak vymáčknout spojku. Pomůže to autu zatočit,“ radí pilot továrního týmu Škoda Motorsport Jan Kopecký, co dělat v případě smyku.
Při úrazu na zledovatělém chodníku je nutné umět situaci dobře popsat
Číst článek
„Když už opravdu vidíte, že není skulinka, že není vyhnutí, tak prostě vymáčknout spojku, vší silou na brzdu a zapřít se za volantem. To je prostě až to poslední brzdění, ale do té doby by se auto nemělo jakoby zablokovat a dostat se do smyku, protože se s tím hodně dlouho dá ještě něco dělat,“ tvrdí pilot Václav Pech a konkretizuje:
„Vymyslet, odbrzdit a skočit někam mezi stromy, netrefit ten strom, nebo mezi auta.“
Zásadní poučkou motoristů je také nedívat se na překážku, která se sice blíží, ale řidič ji trefit nechce. Platí zásada, že je lepší se dívat tam, kam řidič chce, aby auto jelo. Jeho ruce podvědomě točí právě tím směrem.