Proražené pneumatiky či deformované disky. Auta na českých silnicích kvůli výmolům trpí
Jedné díře na silnici se šikovně s autem vyhnete a o další si div neurazíte kolo. To je po zimní sezoně běžný stav některých českých silnic. Teď na takovou silnici máte možnost upozornit. V pondělí totiž začíná hlasování v anketě Výmoly.cz o nejhorší výtluk v Česku. Jak moc trpí kola aut po vjetí do výtluku?
Za berounským automechanikem Janem Malým jsou naskládaná kola aut. Některá vypadají, že řidič vjel do výmolu na silnici, jelikož ráfek je deformovaný.
„Ten disk, když je mírně zdeformovaný, se dá srovnat na speciální rovnačce. Když je však (zdeformovaný) více, už nic nepomůže a musí se vyměnit,“ popisuje Radiožurnálu Malý.
Letos u něj byla s podobným nedostatkem už tři vozidla.
„Jedno bylo na plechových discích, to se u nás podařilo srovnat. Pak dvě na hliníkových, přičemž na jednom byly praskliny, tak jsme je odvezli do speciální opravny disků, kde je opravili a znova nalakovali,“ dodává.
Možnost odškodnění
Oprava disku může stát v některých případech až několik tisíc korun. Kromě disků se o díru na silnici můžou poškodit i pneumatiky, které se pak musí vyměnit.
Květiny ve výmolech. Fotografka v Hradci Králové upozorňuje na špatný stav náměstí
Číst článek
Po kom můžou řidiči vymáhat škodu, kterou způsobil špatný stav komunikace? Podle Lucie Žulovské z České asociace pojišťoven mají řidiči hned několik možností.
„Nárok může být, když řidič má sjednáno havarijní pojištění vozidla. Pokud řidič havarijní pojištění sjednáno nemá, tak v případě, že dojde k poškození jeho vozidla, se teoreticky může obrátit s nárokem o náhradu škody i na správce dané komunikace, který za škodu odpovídá,“ popisuje.
Jenže podle policie mají řidiči nárok na odškodnění jen v případě, že se jednalo o nepředvídatelnou událost – tedy tehdy, když správce komunikace výmoly neoznačil dopravní značkou nebo nějakou zábranou.
Alarmující stav silnic
Kvalita silnic v Česku je z hlediska mezinárodního srovnání alarmující, píše ve své výroční zprávě Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). A podle údajů Světového ekonomického fóra z loňského roku je kvalita českých silnic na 68. místě ze 140 zemí.
„Viděl jsem aktualizovanou statistiku Světového ekonomického fóra, kde jsme ze 68. místa poklesli na 73. ze 137 zemí. Když si to pak spojíme i s výroční zprávou NKÚ, která ukazuje, že více než třetina sledovaných silnic druhé a třetí třídy je v havarijním stavu, tak ten stav v České republice je velmi špatný, alarmující,“ upozorňuje pro Radiožurnál autor projektu Výmoly.cz Petr Čaník.
Projekt Výmoly.cz už po deváté hledá nejhorší silnici v Česku, loni si tento nelichotivý titul vysloužila silnice na Blanensku u obce Lhota Rapotina. Předtím byla nejhorší silnicí v Česku několikrát vyhlášena ta U Seřadiště v Praze 10, která už je ale opravena.
Hlasování v anketě, jejímž partnerem je i Zelená vlna Radiožurnálu, se můžete zúčastnit na webu Vymoly.cz.