Černá skříňka, kamera nebo asistent rychlosti. To vše má být od roku 2022 v evropských autech povinné
Evropská komise v úterý předběžně schválila návrh, že od roku 2022 budou všechna nová evropská vozidla povinně vybavena novými bezpečnostními technologiemi. Prvky se netýkají jen bezpečnosti cestujících, ale i chodců nebo cyklistů. Podle zprávy Evropské komise je 90 % nehod zapříčiněno lidskou chybou. Právě proto chtějí přejít na větší automatiku.
Mnoho prvků, které byly doposud považované za nadstandardní výbavu a za které si řidiči museli speciálně připlácet, bude s největší pravděpodobností od roku 2022 již povinně součástí všech nových vozů. Vyplývá to z prozatímně uzavřené dohody Evropské komise z úterního rána.
Protisměrné autosedačky chrání děti mnohem efektivněji, přesto jsou v Česku spíše výjimkou
Číst článek
„Každý rok zemře na našich silnicích 25 tisíc lidí. Naprostá většina těchto nehod je způsobena selháním lidského faktoru. Můžeme a musíme jednat, abychom to změnili,“ vyjádřila se evropská komisařka Elzbieta Bieńkowská. Nově zaváděné kroky podle ní ovlivní bezpečnost tak výrazně jako tehdy, když byly poprvé představeny bezpečnostní pásy.
Černá skříňka nejen v letadle
Konkrétními prvky, které by měly být do aut instalovány, jsou například couvací kamery, varování při ospalosti a rozptýlení řidiče nebo vyspělejší systémy nouzového brzdění. Přibude také „černá skříňka“, kterou doposud známe spíše z letadlové dopravy a která bude zapisovat různé údaje pro případ nehody.
Rozporuplné reakce vyvolalo zavedení rychlostního asistenta. Tento systém bere údaje z navigací a dopravních značek a upravuje točivý moment motoru tak, aby vozidlo maximální povolenou rychlost nepřekračovalo. V některých situacích může být však takové chování nebezpečné, a proto by i v tomto případě měl mít řidič možnost cíleně zrychlit tím, že silněji přišlápne plynový pedál, uvedl server The Guardian.
Specifické požadavky budou uplatňovány na nákladní vozidla. Důležité jsou systémy detekce a varování před zranitelnými účastníky silničního provozu vpředu a po stranách vozidla, především při změně směru jízdy. Snaha je také zlepšit přímý výhled řidičů a odstranit tzv. mrtvý úhel. Kompletní seznam všech nově zaváděných opatření najdete v angličtině na stránkách Evropské komise.
Zachrání 25 tisíc životů?
Zmiňované kroky by údajně mohly během prvních 15 let používání zabránit 140 000 vážných zranění a zachránit 25 tisíc lidských životů. Podle tiskové zprávy pomohou kromě ochrany osob na evropských silnicích také řidičům postupně si zvyknout na používání asistenčních systémů při řízení a „podpořit přechod k autonomnímu řízení“.
Automobilky nezvládají dostatečně snižovat emise. Řešením jsou elektromobily, v Česku jim ale chybí zázemí
Číst článek
Z květnové tiskové zprávy komise by to na cenu automobilů mělo mít buďto „malý nebo žádný“ dopad. Tento odhad potvrzuje i Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu. „Můj odhad jsou řádově tisíce korun, již dnes se v základních výbavách nových vozidel s některými z navržených opatření setkáváme,“ vysvětlil Kadula.
Návrh musí schválit ještě schválit Evropský parlament a Rada.
Některá podobná opatření se Evropské komisi podařilo prosadit již v minulosti, i když ve výrazně menším měřítku. Patří mezi ně například systémy nouzového brzdění u všech vozidel a systémy varování při vybočení z jízdního pruhu u nákladních vozidel a autobusů. Od dubna je v provozu také tzv. eCall — systém, který zavolá v případě nehody sám pomoc.