Volkswagen začíná vyrábět svůj první sériový elektromobil. Jde i o reakci na kauzu Dieselgate
Automobilka Volkswagen v pondělí spouští sériovou výrobu elektromobilu ID.3. Koncern se ekologickým projektům začal naplno věnovat po kauze Dieselgate, která odhalila jeho dlouholeté podvody při emisních testech. Model, kterým chce Volkswagen zahájit svůj odklon od spalovacích motorů, vzniká ve východoněmeckém Cvikově.
„Původně se tu vyráběly trabanty. Až do roku 1990 nebo 91,“ směje se Rainer Pilz, který v továrně pracuje od osmdesátých let. Charakteristický rachot dvoutaktního motoru ve Cvikově nahradil čtyřtakt a teď ho postupně vystřídá ticho.
Německá automobilka Volkswagen v pondělí začíná vyrábět svůj první sériový elektromobil. Více si poslechněte v reportáži Václava Jabůrka
Elektromobil ID.3 nevydává žádný hluk a jeho průjezd ve zvukové podobě moc zaznamenat nejde. Jde o zaoblené pětidveřové auto. Hatchback bude stát v přepočtu asi tři čtvrtě milionu korun.
Nejdražší součástkou je obří baterie schovaná v podlaze. „Všude kolem ní je vysoce pevná ocel. V případě nehody tak nebudeme chránit jen posádku, ale i baterii,“ popsal Radiožurnálu před kostrou nového modelu Heiko Rösch, který v továrně dohlíží na postupný přechod k elektromobilitě.
„Největší změnou bude větší automatizace výroby karoserie. Ještě víc vsadíme na roboty. U aut se spalovacím motorem jsme se ještě do velké míry spoléhali na lidskou práci,“ dodal Rösch.
Volkswagen zatím nemusí vyplácet odškodnění českým klientům, případ se vrací na začátek
Číst článek
Německé odbory si u Volkswagenu vyjednaly slib, že v příštích letech nebude propouštět. Tisíce lidí ale uvnitř koncernu bude muset přejít na jiné pozice.
„Často se z nich stávají takzvaní mechatronici. Zrovna teď se u nás školí šedesát zaměstnanců a kurz je velmi krátký, trvá půl roku. Všichni se za tu dobu naučí základy elektroniky a fungování automatizovaných strojů. Ostatní začnou pracovat v jiných profesích – coby řidiči vysokozdvižných vozíků anebo v lepírně,“ vysvětlil Rösch.
V příštích letech se má ve Cvikově denně vyrobit 1500 elektromobilů. Podobné změny čekají v rámci koncernu dalších sedm továren – včetně té v Mladé Boleslavi. S větším důrazem na výrobu čistě elektrických aut počítá i konkurence. Do podobných projektů rozsáhle investují například BMW, Nissan anebo Toyota.