Opravit lokomotivy, vyčistit trať. Jindřichohradecká úzkokolejka se připravuje na obnovení provozu
Úzkokolejka na pomezí Jihočeského kraje a Vysočiny se připravuje na obnovení provozu. Vlaky kvůli krachu Jindřichohradeckých místních drah nejezdily rok a půl. Teď je třeba nachystat lokomotivy, zajistit dostatek personálu a připravit trať. Poslední slovo ale bude mít Drážní úřad.
„Toto je nejstarší část našeho jindřichohradeckého depa, takže je všude špína, olej, ale to k parní trakci patří. Na této koleji deponujeme naše dvě provozuschopné parní lokomotivy, s oběma počítáme na letošní sezonu, pokud získáme všechna potřebná osvědčení,“ ukazuje vedoucí dílny Jan Píšala.
Přípravy jindřichohradecké úzkokolejky na návrat do provozu sleduje Milan Soldán
Na opravu lokomotiv podle něj technici potřebují ještě zhruba dva týdny. „Ponorky, takové ty motoráčky s kulatými okýnky, ale v letošním roce určitě nevyjedou. Nejsou v nejlepší kondici a jejich zprovoznění je sice možné, ale za docela vysokých nákladů. Upřednostňujeme provoz o něco starších lokomotiv řady T 47,“ dodává.
Pracuje se už i na tratích. „Rok a půl bez provozu je na trati samozřejmě značně znát, takže je potřeba odstranit popadané stromy, vyčistit kolejnice a podobně,“ potvrzuje Jan Píšala.
Připravuje se nejenom technické zázemí, ale také dopravci. Kraje vybrali brněnskou společnost Gepard Express. Její majitel Albert Fikáček musel zejména zajistit dostatek kvalifikovaného personálu. „Velkou část tvoří bývalí zaměstnanci Jindřichohradeckých místních drah, někteří se vrací na úzkokolejku s velkou chutí, vedle toho máme nové strojvedoucí a vlakvedoucí, kteří budou na daná vozidla teprve zaškoleni,“ uvádí.
Provoz by měl Gepard Express spustit 9. června na obrataňské trati a 15. června na novobystřické trati. Jestli se to podaří, ale ještě není jisté. Úzkokolejce totiž stále chybí povolení Drážního úřadu. „Výsledek posuzování žádosti vydáme během tohoto týdne,“ říká mluvčí úřadu Pavlína Straková.