Učitelky pražské základní školy mění výuku češtiny pro cizince. Připravily inovativní učebnice
Děti cizinců na Základní škole Marjánka na Břevnově v Praze 6 se učí podle tří nových učebnic češtiny. Připravily je přímo pedagožky, které na škole pracují. S výukou žáků s odlišným mateřským jazykem mají totiž více než osm let zkušeností. Podobně komplexní a interaktivní studijní materiály pedagogům dosud chyběly.
„První učebnice je paní Anny Slabé. Je to taková schematicky udělaná gramatika, na kterou navazujeme,“ popisuje pro Radiožurnál pedagožka Ivana Kurková.
V ZŠ Marjánka vznikly tři nové učebnice češtiny pro děti cizinců. Natáčela zde Lída Křesťanová
Její učebnice se jmenuje Čeština jinak. „Je to učebnice s neklasickými metodami, to znamená, že je tam rytmizace, dramatizace a pak vizualizace. Děti, které neumí vůbec nic, se orientují pomocí obrázků,“ vysvětluje.
„Učebnici mám rozdělenou na čtyři části - pohyb, hudba, situace a jazykolamy. Jde o pracovní karty. Děti se naučí všechna slovíčka, co paní Slabá při hodně bere. A já jsem ta slovíčka i frázemi a gramatikou dala do jedné básničky,“ přibližuje další výukovou pomůcku pedagožka Martina Šulcová.
Knihy se vzájemně propojují a doplňují. Je v nich 600 ilustrovaných obrázků, slovníček, leporela a také dramatické a logopedické prvky.
Zkušenosti s integrací
To, že učebnice vznikly právě tady, není náhoda. Základní škola Marjánka nabízí rozšířenou výuku cizích jazyků, včetně češtiny pro cizince. S integrací tak mají učitelé bohaté zkušenosti.
‚Spolykal prášky a pustil si plyn.‘ Ministerstvo školství doporučuje nepoužívat kontroverzní učebnici češtiny
Číst článek
„U nás na škole je v současné době 16,7 procenta žáka cizince. To už je poměrně dost velké číslo. Ta informovanost mezi rodiči cizinci je obrovská, takže se snaží přihlásit dítě k nám na školu, protože ví, že jsme schopni docílit toho, aby dítě český jazyk přijalo, umělo ho používat a plnohodnotně absolvovalo školní docházku se všemi ostatními dětmi,“ vysvětluje ředitelka školy Anna Niklová.
Škola mohla učebnice vydat díky finanční podpoře Úřadu vysokého komisaře OSN pro uprchlíky, ministerstva vnitra a Prahy 6. Bylo jich celkem 300. Téměř všechny už si rozebraly školy po celém Česku. O novou výukovou metodu je totiž mezi pedagogy velký zájem. Na dotisk ale zatím nejsou peníze.