Podvodná reklama na bitcoiny se zaštiťuje Českou televizí i centrální bankou. Obě se od ní distancovaly
Česká národní banka a Česká televize se distancovaly od podvodných reklam, které se tváří jako články a lákají na investici do bitcoinů. Na tuto praktiku už před pár dny upozornila skupina PPF, jelikož materiály pracují i se jménem jejího vlastníka Petra Kellnera. Zatímco PPF avizovala, že podnikne právní kroky, Česká národní banka a Česká televize se k tomu nechystají.
Podvodný materiál tvrdí, že se nejbohatší Čech Petr Kellner, který téměř nevystupuje v médiích, rozhovořil v pořadu Interview ČT24 o tom, jak vydělává peníze. A že jedním ze zdrojů jeho jmění je důmyslná platforma na investice do bitcoinů.
Sociální sítě jsou k propagandě a dezinformacím využívány stále více, upozorňují analytici z Oxfordu
Číst článek
Klamavá reklama tvrdí, že Kellnerova dobrá vůle podělit se s lidmi o tajemství, jak snadno zbohatnout, přiměla Českou národní banku, aby Českou televizi požádala o stažení pořadu, protože by platforma Bitcoin revolution mohla poškodit velké banky.
Údajné interview ani následný telefonát se ovšem nikdy neodehrály. „Petr Kellner nebyl hostem našeho pořadu, tudíž k tomuto interview nedošlo. Informace obsažené v uvedeném článku se ve vysílání České televize neobjevily, jde o zneužití jména ČT,“ řekl serveru iROZHLAS.cz Filip Platoš z tiskového oddělení. Podle něj však veřejnoprávní televize žádné právní kroky nezvažuje.
Od obsahu podvodného článku se distancovala i centrální banka. „Je to výmysl,“ uvedla mluvčí České národní banky Petra Vodstrčilová s odkazem na údajný telefonát na Kavčí hory.
Nejen Česko, nejen Kellner
Zmíněný text nejvíce pracuje s vykonstruovanými prohlášeními Petra Kellnera a odkazuje i na vlastní rozhovor, který měli autoři článku s podnikatelem uskutečnit. Podvodný text se šíří jako odkaz skrze sociální sítě, například jako propagovaný příspěvek na facebooku.
Experti: Nákup CME skupinou PPF může znamenat snahu získat mediální vliv. Společnost tvrzení odmítá
Číst článek
PPF před pár dny na falešnou reklamu upozornila a uvedla, že chystá i právní kroky. „Usilujeme o stažení podvodných reklam ze sociálních sítí, jsme v kontaktu se společností Facebook a rovněž podnikáme právní kroky proti subjektům, které tyto podvodné stránky provozují,“ vyjádřila se dříve pro Radiožurnál mluvčí skupiny Jitka Tkadlecová.
Obdobným způsobem, tedy s odkazováním na výstup v médiích, jako je BBC nebo CNN, bylo pro účely propagace Bitcoin revolution zneužito například i jméno někdejšího trenéra fotbalového klubu Manchester United Alexe Fergusona či populárního moderátora Jeremyho Clarksona.