Investoři projevují zájem o alternativní a nemainstreamová média
Investoři mají zájem o začínající média, která záměrně nesledují hlavní proud a soustřeďují se na témata mimo něj. Jsou často ztrátová, zajímavý je ale jejich vliv. Zástupci různých mediálních projektů diskutovali u kulatého stolu v Knihovně Václava Havla o tom, jestli si jejich redakce dokáží uhájit nezávislost a najít vhodné zdroje financování.
Například o tabletový týdeník Dotyk projevili zájem už tři investoři.
„Byli to lidé, pro něž by to byla zajímavá investice v mediální sféře,“ svěřila se jeho šéfredaktorka Eva Hanáková Českému rozhlasu. Konkrétnější být nechtěla, prozradila ale, že týdeník zatím není v zisku:
„V žádném případě nejsme. Říkali jsme vlastně na začátku, když jsme v roce 2013 startovali, že bude trvat několik let, říkali jsme tři roky, než se dostaneme minimálně na nulu. Můžeme se podívat na příklady ze zahraničí. Třeba Huffington Post, to je projekt, který vznikl v Americe někdy v roce 2005, začal generovat zisk po více než pěti letech.“
Investoři se zajímají o začínající nemainstreamová média. I když jsou často ztrátová
Jedním z nových projektů na české mediální scéně je týdeník Echo. Jeho šéfredaktor Dalibor Balšínek si myslí, že čtenáři rádi zaplatí za nezávislý zdroj informací.
„Mě samotného hodně moc překvapilo, že lidé vnímají, co se s českými médii děje. Pro ně je nezávislost velká hodnota, proto nám počet předplatitelů roste. Ještě nejsme na takové úrovni, abychom nějakým významným způsobem pokrývali naše náklady, ale neustále to roste,“ upozornil.
Zkušenosti s placeným obsahem má Miroslav Motejlek, provozovatel serveru Motejlek.com. „Musí přijít projekt, který osloví nějakou skupinu lidí. Když to bude dobře dělané, lidé to vezmou jednak jako podporu a jednak chtějí mít informace,“ vysvětlil.
Motejlek.com zvládá z předplatného pokrýt své náklady, Miroslav Motejlek ale pochybuje, že by čtenáři byli ochotní platit za články na běžných zpravodajských serverech.