Krajský soud vrátil kauzu vykolejení nákladního vlaku u Mariánských Lázní zpět do Chebu
Případ vykolejení nákladního vlaku u Mariánských Lázní v roce 2019 se vrací Okresnímu soudu v Chebu. Z obecného ohrožení z nedbalosti se v souvislosti s nehodou zpovídá strojvedoucí Radim Růžička, kterému hrozí až osmileté vězení. Okresní soud v Chebu ho loni zprostil obžaloby. Po odvolání státního zástupce se věcí zabýval krajský soud. Ten ve středu rozsudek chebského soudu zrušil a věc vrátil k novému projednání.
Jedna z nejvážnějších nehod v nákladní železniční dopravě za poslední desítky let se stala 28. července 2019.
Za vykolejení nákladního vlaku v roce 2019 nemohl strojvedoucí. Šlo o selhání systému, rozhodl soud
Číst článek
Obžaloba viní strojvedoucího nákladní soupravy se 17 vagony s práškovým vápencem z toho, že u Mariánských Lázní vjel do úseku s omezenou rychlostí příliš rychle. Trať tam tehdy protínala stavbu obchvatu a v místě nehody vedla obloukem po provizorní přeložce po náspu. Proto tam byla omezená rychlost.
Růžička ale podle obžaloby vjel do zatáčky v přeložce trati místo povolené třicetikilometrové rychlosti třikrát rychleji. Vlak sice na náspu začal brzdit, přesto vykolejilo 13 vagonů s vápencem a lokomotiva. Při nehodě se poškodil železniční svršek, spodek i trakční vedení a vznikla škoda za víc než 20 milionů korun. Nikdo nebyl zraněn.
Vlak s vápencem jel před nehodou téměř třikrát rychleji, než měl, ukázal rozbor rychloměru
Číst článek
Růžička vinu od začátku odmítal. Vypověděl, že o stavebních pracích ani o omezení rychlosti v daném úseku nevěděl. Tratí jel naposledy sedm měsíců před nehodou, kdy tam žádné snížení rychlosti ani přeložka nebyly.
Podle chebského soudu za nehodou stálo systémové selhání na železnici. Okresní soud dospěl k názoru, že dopravce a provozovatel strojvedoucího dostatečně neseznámili se změnami na trati, takže nevěděl o přeložce ani o razantně omezené rychlosti.
V takzvaném rozkaze před jízdou změna nebyla uvedena a snížení rychlosti se nepromítlo ani změnou jízdního řádu.