Některé školy budou muset kvůli testům měnit učební osnovy

Před pěti lety zmizely ze školních kabinetů jednotné osnovy. Učitelé začali psát podle státního rámce nové vzdělávací programy, které rok od roku upravovali. Ministerstvo teď rámec vzdělávání bude kontrolovat a doplní do něj minimální znalosti a dovednosti dětí. Některé školy tak budou muset své osnovy změnit.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ve škole (ilustrační foto)

Ve škole (ilustrační foto) | Foto: European Commission Audiovisual service

Základní škola Litvínovská v Praze staví svoji výuku na rozšířeném vzdělávání informatiky a výpočetní techniky. Její vzdělávací program se jmenuje Šestistovka a vznikl před pěti lety.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ministerstvo školství bude kontrolovat vzdělávání, některé školy čekají změny osnov

Stejně jako osnovy na ostatních základních školách a víceletých gymnáziích. Tehdy se z kabinetů a tříd vytratil jednotný systém, školy, a hlavně učitelé, začali být autonomní. To by se ani teď nemělo změnit, doufá ředitelka školy Věra Cyprichová.

„Mám takové informace, že by to nemělo být radikálním způsobem. Úpravy děláme kontinuálně každý rok, protože když člověk něco vymyslí, teprve až to ozkouší v praxi, vidí, co je dobře a co špatně. Revize děláme.“

Za pravdu jí dává náměstek ministra školství Ladislav Němec. Tvrdí, že jednotné učebnice ani jednotný systém se do školních lavic nevrátí. Zatím se jasně stanoví, co mají děti umět z češtiny, matematiky a cizích jazyků.

ČTĚTE TAKÉ: Celoplošné testování žáků bude stát 92 milionů korun bez DPH

„Standardy, které jsou teď připraveny, jsou určeny pro pátý a devátý ročník základní školy. Jsou definovány minimální výstupy, které byl žák měl znát v základních předmětech. Věřím proto tomu, že pedagogové si uvědomí, že kvůli přechodu ze školy na školu je velice důležité nastavit ve standardech další parametry.“

První změny osnov by měly být hotové do června příští roku. Naváže na ně totiž celoplošné testování, které bude vycházet právě z minima znalostí. Dalším krokem skupiny učitelů pak bude definovat nejrůznější výchovné předměty. Do osnov by mohla přibýt citová, krizová nebo dopravní výchova.

Test zvládne i čtyřkař

Zatímco standardy připravuje ministerstvo školství, přípravu systému obstarává Česká školní inspekce. „Začínám vytvářet nástroje, které by měly testování umožnit elektronické plošné testování v 5. a 9. třídách. Práce jsou naplánovány do poloviny roku 2014, na začátku školního roku 2013/2014 by měl systém plně funkční,“ popisuje Libor Vacek, náměstek ústřední inspektorky České školní inspekce.

Přehrát

00:00 / 00:00

Smysl nových testů vysvětlil v Ozvěnách dne Libor Vacek z České školní inspekce

Do té doby proběhne několik pilotních testů, první se odehraje už letos v prosinci, i když zatím jen na velmi malém vzorku škol a bude zaměřen hlavně na technické otázky. Další testy přijdou vždy na konci školního roku – na přelomu května a června.

„Obsah testů se bude odvíjet od standardů, což jsou velmi podrobné popisy jednotlivých dovedností a znalostí, které mají mít žáci v 5. a 9. třídě – aby žáci 5. tříd mohli pokračovat dál ve vzdělávání, v případě 9. tříd aby byli úspěšní v životě a byli zaměstnatelní,“ uvádí Libor Vacek.

Podle ně jde o soubor znalostí a dovedností na zcela minimální potřebné úrovni: „Test by měl zvládat i ‚čtyřkař‘, v ideálním případě by ho měly zvládnout všechny děti.“

Klára Bílá, pir, Mirko Kašpar Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme