Modernizace D1 byla nekvalitní, hlásí kontroloři. Zpráva je vytržená z kontextu, brání se ředitel silnic

Rekonstrukce dálnice D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou za víc než 28 miliard korun ještě není dokončena, na opravených částech jsou mosty a nadjezdy ve stavu, který ohrožuje bezpečnost dopravy. Na základě kontroly to v úterý oznámil Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Ministerstvo dopravy i Ředitelství silnic a dálnic ale tvrdí, že i přes výtky modernizace D1 zvýšila bezpečnost a komfort uživatelů.

Aktualizováno Praha (Aktualizováno: 14:24 9. 5. 2023) Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pokládání asfaltu na D1 Průhonice - Chodov

Pokládání asfaltu na D1 Průhonice - Chodov | Foto: Petr Jansa

Ve špatném či velmi špatném stavu zůstává na téměř 161 kilometrů dlouhém úseku nejstarší a nejvytíženější dálnice v zemi podle NKÚ devět mostů, mezi nimi Šmejkalka u Senohrab, a tři nadjezdy.

Provoz na dálnici ohrožuje například velmi špatný stav dálničního nadjezdu u Hrusic, o němž Ředitelství silnic a dálnic vědělo už od roku 2019, nebo nebezpečný nadjezd u Jihlavy. Ten stavební úřad označil za stavbu ohrožující zdraví a životy osob i bezpečnost a plynulost provozu na dálnici, poukázali kontroloři. Nadjezd nemá určeného vlastníka a dlouhodobě se neudržuje.

2:04

Speciální čichací auto umí za jízdy měřit množství emisí. Technici ho testují na dálnici D1

Číst článek

„Ačkoliv cílem modernizace bylo kromě zvýšení bezpečnosti provozu i zvýšení komfortu uživatelů dálnice, nekvalitní stavební práce a problematické odstraňování některých závad komfort jízdy naopak snižují. Vozovku výrazně poškozují a její životnost zkracují i časté jízdy přetížených vozidel,“ uvedl NKÚ.

Proti hodnocení NKÚ se ohradil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Kritizuje vyznění tiskové zprávy, která o závěrech kontroly informovala.

„Celá ta zpráva, která byla k dispozici mimo tiskovou zprávu, tak si myslím, že zdaleka není tak negativní jako ta samotná tisková zpráva. Takže já to vnímám velmi negativně a považovat dálnici za nebezpečnou, myslím, že není pravda. Je to konstatování, které je vytržené z kontextu, a v žádném případě to nesouhlasí a neodráží to aktuální skutečnost, jaká na dálnici D1 je,“ řekl Radiožurnálu Mátl.

TZ NKÚ k D1 považuji za účelově negativní-viz věty NKÚ z protokolu: “M. D1 přinesla výrazné zlepšení stavu …,čímž se nepochybně zvýšila i bezpečnost provozu a dopravní komfort pro uživatele. Dle našeho názoru byl cíl a princip M. D1 naplněn s vyváženým poměrem nákladů a přínosů.

09:02 – 09. 05. 2023

7 35

„Závady a jejich reklamace řešíme, ale v žádném případě není ohrožena bezpečnost dopravy na D1 a komfort uživatelů byl modernizací výrazně navýšen. Ti, kteří si pamatují havarijní stav dálnice před deseti lety, to mohou jen potvrdit,“ uvedl na twitteru ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. V žádném případě podle něj nelze dálnici označit za nebezpečnou, to by podle Mátla byl příliš jednoduchý závěr. 

NKÚ vady a nedostatky zjistil nikoliv fyzickou kontrolou stavby, nýbrž z protokolů Ředitelství silnic a dálnic, a během kontroly podle silničářů hledal jen negativa.

„Absolutní většina závad je odstraněna správně. Finanční prostředky, které budeme dávat na rekonstrukci a opravy této dálnice v nejbližších letech, budou minimální. O tom hovoří i to, že po deseti letech, kdy byly položeny první cementobetonové kryty v rámci modernizace D1, zatím v tuto chvíli nemusíme řešit žádnou rozsáhlejší opravu,“ řekl pro Radiožurnál Mátl.

Zmiňované dva neopravené nadjezdy podle Rýdla představují šest procent z celkového počtu nadjezdů, které přes D1 převádějí silnice a místní komunikace ve správě cizích subjektů či s nejasným vlastnictvím. Celkem bylo při modernizaci opraveno 92 dálničních mostů a postaveno 35 nových nadjezdů, konstatovalo Ředitelství silnic a dálnic.

‚Jinak profesionální‘

Ministerstvo dopravy uvedlo, že bere výsledky kontroly NKÚ na vědomí a respektuje kritiku dílčích aspektů modernizace dálnice D1.

Dálnice D1 se začala stavět před 55 lety. ‚Všichni to vnímali jako zadostiučinění,‘ říká její autor Lídl

Číst článek

„Ty jsou však pouze jednotlivými možnými vadami na jinak v celku profesionálně pojaté modernizaci uceleného úseku dálnice v celkové délce 160 km a rozhodně z nich nelze dovozovat celkově nedobré provedení celého projektu,“ uvedl mluvčí ministerstva František Jemelka.

Připomněl, že modernizace začala před deseti lety, v květnu 2013, a stavebně skončila na přelomu září a října 2021. Nadále ale pokračuje úprava některých odpočívek, včetně doplňování parkovacích míst pro kamiony.

Dokončeny také teprve budou opravy některých mostů, a to zejména tam, kde nejsou jasné majetkové poměry. Co se týče rekonstrukce mostu Šmejkalka, který byl vyjmut z projektu modernizace D1, jeho oprava má být zahájena letos nebo příští rok, zhotovitel již byl vybrán. NKÚ ve zprávě mimo jiné poukázal na to, že termín dokončení rekonstrukce mostu zatím není znám.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) si vyžádal stanovisko Ředitelství silnic a dálnic, které jako investorská a správcovská organizace mělo modernizaci D1 na starosti. Jde zejména o výtky k provádění oprav či opakovanému vzniku závad v rámci reklamací, uvedl Jemelka.

Systémové otázky

Současně se ale ministr ohradil proti tvrzení NKÚ, že ministerstvo neřeší systémové otázky, jako je stav mostů nebo vysokorychlostní vážení.

Stát letos zahájí stavbu 105 kilometrů dálnic, otevře jich 15 kilometrů. Rozestaví se hlavně úseky D35, D55

Číst článek

Ředitelství silnic a dálnic zdůraznilo, že hlavním účelem modernizace bylo zprovoznit 160 kilometrů dálnice s novým povrchem, což se podařilo v roce 2021 po devíti stavebních sezonách. Pouze na několika úsecích provádí ještě dokončovací práce, a to spíše administrativního charakteru, které se nijak nedotýká řidičů, uvedlo.

Vady, které na D1 jsou, Ředitelství silnic a dálnic podle Rýdla standardně reklamuje a zhotovitel je na své náklady postupně odstraňuje. Reklamuje i vysokorychlostní váhu, u níž nastal problém s napájením, a je proto nefunkční.

Ke zprávě kontrolorů má výhrady i Státní fond dopravní infrastruktury. Odmítl závěr NKÚ, že v rámci rozpočtů fondu v letech 2015 a 2020 nebyly vyčleněny žádné prostředky na financování modernizace dálnice D1. Peníze byly uvolňovány postupně a jednotlivé projekty se financovaly plynule, sdělil Státní fond dopravní infrastruktury.

‚Absurdní kritika‘

První místopředseda hnutí ANO Karel Havlíček, který v letech 2020 a 2021 zastával post ministra dopravy, se postavil na stranu Ředitelství silnic a dálnic. Kritika podle něj vytrhává věci z kontextu a místy je absurdní. D1 byla nejnáročnější stavbou v historii Ředitelství silnic a dálnic a musela se vypořádat s nevídaným množstvím problémů, míní.

Česko už rok váží na dálnicích přetížené kamiony, za přestupky ale řidiči nedostanou pokutu vždy

Číst článek

„Přesto byla zmodernizována tak, že jsme navzdory rostoucím cenám dosáhli o dvě miliardy nižších nákladů, než se plánovalo,“ uvedl.

„Ačkoliv se termín dokončení několikrát posouval kvůli obstrukcím ekologických organizací, tak nakonec jsme zvládli i termín, který jsme slíbili, tedy do konce roku 2021. Dodavatelé stavby byly transparentně vysoutěžené firmy z oboru a odvedly spolu s Ředitelstvím silnic a dálnic velmi dobrou práci,“ dodal Havlíček.

Nejvyšší kontrolní úřad prověřoval modernizaci D1 za období od roku 2016 do listopadu 2022. „Její průběh byl negativně ovlivněn kybernetickým útokem na informační systémy Ředitelství silnic a dálnic, v jehož důsledku byly některé doklady a informace nedostupné,“ dodal NKÚ.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme