ŘSD podává poslední třetinu žalob za D47. Nápravu požaduje po zhotovitelích

Ředitelství silnic a dálnic dnes podává poslední čtyři z celkem dvanácti žalob na stavební firmy kvůli zvlněné dálnici D47. Koncem listopadu končí záruční doba a podáním žalob se stát jistí, že nebude muset více než tisíc závad odstraňovat na své náklady.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zvlněný úsek D1 (označovaný D47) do Ostravy

Zvlněný úsek D1 (označovaný D47) do Ostravy | Zdroj: ČTK

Předměty jednání se společnostmi Eurovia a Strabag přibližuje generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic David Čermák:

„Definovat podobu té finální opravy, stejně tak není shoda v tom, na co všechno by se měla vztahovat záruka. Z naší strany je to samozřejmě požadavek, aby se vztahovala na veškeré vady, které by byly způsobeny materiálem, který je v těch násypových vrstvách.“

Prohlídka jednotlivých úseků a objektů ještě stále probíhá. „Není také hotovo odsouhlasení či neodsouhlasení jednotlivých vad, které ŘSD reklamovalo vůči zhotoviteli,“ dodává Čermák.

Přehrát

00:00 / 00:00

O stavu dálnice D47 a o jejích opravách informovali v Odpoledním Radiožurnálu Martin Knitl a Eva Kézrová

Nikdo si zatím netroufá říct, kdy se řidiči dočkají u Ostravy rovné dálnice. Ale od nástupu Davida Čermáka do funkce ředitele ŘSD se přece jen mnohé vylepšilo.

„Zhotovitel položil na vlastní náklady v září mikrokoberec, došlo i k úpravám na těch mostech, které byly zatíženy tím, že na ně tlačil ten bobtnající násep. A samozřejmě na základě reklamovaných vad by to mělo probíhat i nadále. Přes zimu to bude minimum, ale s nástupem další stavební sezony by měly úpravy pokračovat,“ slibuje Čermák.

Ředitelství silnic a dálnic chce, aby společnosti Eurovia a Strabag přijaly odpovědnost za všechny reklamované vady a opravily je na své náklady. Eurovia ovšem tvrdí, že je nejprve nutné určit přesné příčiny vad a z nich pak vyvodit odpovědnost za jejich vznik.

Náklady na opravu jednoho mostu, který si vinou špatného založení sedá a zároveň koroduje, se odhadují na 600 milionů korun. Problematických mostů je celkem pět.

K vyřešení sporu by mohly výrazně pomoci posudky nezávislých německých odborníků. Ti zdůrazňují, že současné vady nejsou nebezpečné, jen zkracují životnost mostů.

V příštím roce by měla končit pětiletá záruka u posledních dokončených úseků D47 před Ostravou, tedy cesta od Lipníka přes Bělotín. Projdou postupnou kontrolou – bude provedena přesná diagnostika vozovky, která umí odhalit i některé skryté vady a reklamovat je dříve tak, aby se stihla vozovka dát to bezvadného stavu ještě před koncem záruky.

Problematický úsek dálnice D47/D1 u Ostravy | Foto: ČTK

Martin Knitl, Eva Kézrová, Lucie Maňourová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme