ŘSD podává poslední třetinu žalob za D47. Nápravu požaduje po zhotovitelích
Ředitelství silnic a dálnic dnes podává poslední čtyři z celkem dvanácti žalob na stavební firmy kvůli zvlněné dálnici D47. Koncem listopadu končí záruční doba a podáním žalob se stát jistí, že nebude muset více než tisíc závad odstraňovat na své náklady.
Předměty jednání se společnostmi Eurovia a Strabag přibližuje generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic David Čermák:
„Definovat podobu té finální opravy, stejně tak není shoda v tom, na co všechno by se měla vztahovat záruka. Z naší strany je to samozřejmě požadavek, aby se vztahovala na veškeré vady, které by byly způsobeny materiálem, který je v těch násypových vrstvách.“
Prohlídka jednotlivých úseků a objektů ještě stále probíhá. „Není také hotovo odsouhlasení či neodsouhlasení jednotlivých vad, které ŘSD reklamovalo vůči zhotoviteli,“ dodává Čermák.
O stavu dálnice D47 a o jejích opravách informovali v Odpoledním Radiožurnálu Martin Knitl a Eva Kézrová
Nikdo si zatím netroufá říct, kdy se řidiči dočkají u Ostravy rovné dálnice. Ale od nástupu Davida Čermáka do funkce ředitele ŘSD se přece jen mnohé vylepšilo.
„Zhotovitel položil na vlastní náklady v září mikrokoberec, došlo i k úpravám na těch mostech, které byly zatíženy tím, že na ně tlačil ten bobtnající násep. A samozřejmě na základě reklamovaných vad by to mělo probíhat i nadále. Přes zimu to bude minimum, ale s nástupem další stavební sezony by měly úpravy pokračovat,“ slibuje Čermák.
Ředitelství silnic a dálnic chce, aby společnosti Eurovia a Strabag přijaly odpovědnost za všechny reklamované vady a opravily je na své náklady. Eurovia ovšem tvrdí, že je nejprve nutné určit přesné příčiny vad a z nich pak vyvodit odpovědnost za jejich vznik.
Náklady na opravu jednoho mostu, který si vinou špatného založení sedá a zároveň koroduje, se odhadují na 600 milionů korun. Problematických mostů je celkem pět.
K vyřešení sporu by mohly výrazně pomoci posudky nezávislých německých odborníků. Ti zdůrazňují, že současné vady nejsou nebezpečné, jen zkracují životnost mostů.
V příštím roce by měla končit pětiletá záruka u posledních dokončených úseků D47 před Ostravou, tedy cesta od Lipníka přes Bělotín. Projdou postupnou kontrolou – bude provedena přesná diagnostika vozovky, která umí odhalit i některé skryté vady a reklamovat je dříve tak, aby se stihla vozovka dát to bezvadného stavu ještě před koncem záruky.