Analytik Šlerka: Společnost je unavená. Potřebovali bychom svoji cestu na Měsíc, celonárodní kampaň
Z celosvětového průzkumu Digital News Report vyplynulo, že v Česku věří médiím pouze třetina lidí. Na vrcholu žebříčku jsou veřejnoprávní Český rozhlas a Česká televize. Věří jim skoro 60 procent lidí. Část lidí se ale záměrně vyhýbá zpravodajství obecně i zprávám o válce na Ukrajině. „Lidsky tomu rozumím, i když to není šťastné pro demokracii,“ říká v pořadu Jak to vidí... na Dvojce sémiotik Josef Šlerka.
Výzkum podle Šlerky ukazuje zejména na dlouhodobý trend poklesu důvěry v média. „Problematické je, že my pořád nevíme, z jakých důvodů se to děje,“ upozorňuje sémiotik a mediální analytik Šlerka.
Může to souviset s tím, jak lidé chápou pojem důvěra. „Například 16 procent lidí uvádí, že nemá důvěru v médium Blesk, ale já si skoro myslím, že je to nedůvěra vůči bulváru jako žánru bez zkušeností s obsahem zpravodajství uvnitř samotného Blesku,“ soudí Šlerka.
„Také se ukazuje, že máme různé druhy důvěr a že možná přestává dávat smysl ptát se obecně na důvěru v média,“ poukazuje analytik a vysvětluje: „Když se totiž jde po jednotlivých titulech, tak lidé mají svoje oblíbená média.“
To ale také znamená, že se jen obtížně hledá společenská shoda na tom, co má být celonárodní téma.
Lidé příliš nevěří politikům a médiím, důvěřují ale demokracii. ‚I to se může změnit,‘ varují výzkumníci
Číst článek
„Těmi, kdo vytvářejí veřejná mínění, zůstávají hlavně veřejnoprávní média. Pokud ta mají něco v hlavních vysílacích pořadech, tak se to stává celospolečenským tématem. A přijde mi důležité, že jsou pořád ve většinové společnosti chápána jako důvěryhodná,“ vyzdvihuje Šlerka.
Zažít úspěch
Výzkum také ukázal, že 36 procent respondentů se alespoň někdy snaží aktivně vyhýbat důležitým informacím, třeba proto, že chtějí chránit svoje duševní zdraví, nebo se chtějí vyhnout rozdělujícím debatám o politice.
„Přiznám se, že lidsky tomu rozumím,“ říká Šlerka. „Ale není to úplně šťastné pro demokracii jako takovou.“
Ještě víc, až 60 procent respondentů, se vyhýbá zprávám o válce na Ukrajině. „Myslím, že jsme unaveni negativními zprávami,“ hodnotí Šlerka a navrhuje:
Na skluzavce nedůvěry ve stát. Rusům stačí, když jejich dezinformace lidi znejistí, říká analytik Šlerka
Číst článek
„Občas si s kolegy dělám legraci, že by Česko potřebovalo svoji cestu na Měsíc. Ve Spojených státech to tehdy byla obrovská celonárodní kampaň, která dokázala Američanům vrátit sebevědomí a ukázala jim, jak jsou dobří.“
To by se podle něj hodilo i v Česku. „Zkrátka zažít celonárodní úspěch,“ dodává Šlerka.
Poslechněte si celý rozhovor, audio je nahoře v článku.