Kdo může za smrt miliardáře Kellnera? Rodina zažalovala kvůli pádu vrtulníku tři společnosti
Žaloba pozůstalých po nejbohatším Čechovi Petru Kellnerovi, který zahynul po pádu helikoptéry na Aljašce v březnu 2021, míří na tři firmy, které majiteli finanční skupiny PPF poskytovaly dopravu, ubytování a další služby, uvádí web Seznam Zprávy. Žaloba podaná k soudu na Aljašce se podle něj ve dvou ze tří bodů týká údajné nedbalosti trojice firem. Ve třetím bodě rodina žádá náhradu škody za lehkovážnost žalovaných.
Vrtulník s Kellnerem, dvěma dalšími klienty a dvěma horskými vůdci předloni v březnu havaroval poblíž ledovce Knik krátce poté, co manévroval nad hřebenem. Stroj se následně svezl asi 150 metrů po svahu, kde zůstal ležet. Už z dřívější civilní žaloby, o jejímž podání informoval web Anchorage Daily News loni v dubnu, vyplynulo, že Kellner zřejmě přežil havárii vrtulníku v horách na Aljašce, zemřel však při čekání na přílet záchranářů, který podle žaloby trval příliš dlouho kvůli selháním firmy, jež stroj provozovala.
Kellnerová požádala soud na Aljašce o prošetření nehody, při které zemřel její manžel
Číst článek
Právě na dlouhou časovou prodlevu, která po nehodě následovala, poukazuje také žaloba rodiny Kellnerových. Ta původně chtěla s právními kroky vyčkat až do vydání závěrečné zprávy amerických úřadů k okolnostem tragédie. „Vyšetřování však ani po více než dvou letech není ukončeno. Vzhledem k tomu, že 27. března 2023 uplynula podle amerického práva dvouletá promlčecí lhůta pro podání občanskoprávních žalob, nezbylo rodině než urychleně konat,“ stojí v prohlášení, které počátkem dubna vydala skupina PPF.
Tři společnosti
Podle serveru Seznam Zprávy míří žaloba na firmy Soloy Helicopters, Triumvirate LLC a Third Edge Alaska. Ty Kellnerovi společně poskytovaly dopravu, ubytování nebo průvodcovské a další služby před heliskiingovým výletem i během něj.
Body obžaloby jsou tři. Dva z nich se zabývají nedbalostí žalované trojice firem, která vyústila v Kellnerovu smrt a v důsledky s ní spjaté, jako jsou náklady na pohřeb či psychologickou péči pro pozůstalé. Podle každého z těchto dvou bodů by žalované společnosti měly zaplatit škodu přes 100 tisíc dolarů, tedy více než 2,1 milionu korun. Jejich přesná výše ovšem bude prokázána až v průběhu soudního řízení, uvádí server. Stejně tomu bude i v případě třetího bodu, ve kterém rodina požaduje náhradu škody za lehkovážnost.
Nehodu vrtulníku na Aljašce nahlásila firma až po dvou hodinách. Důvody vyšetřovatelé zatím neznají
Číst článek
„Jednání provozovatelů svědčí o vědomé neúctě a bezohledné lhostejnosti k bezpečnosti jejich cestujících, včetně pana Kellnera,“ konstatuje podle Seznam Zpráv žaloba. Jednání firem bylo podle rodiny motivováno finančním ziskem a nepříznivé důsledky jejich jednání jim byly známy.
Selhání lokalizačního vysílače
Žalovaná trojice firem podle žaloby nemonitorovala danou oblast ani stav stroje, který skupině asistoval, a neudržovala nepřetržitý kontakt s pilotem a průvodcem na palubě. Problémem však měl být i nouzový lokalizační vysílač, který se při nárazu podle obžaloby neaktivoval.
Souhra všech těchto faktorů tak podle žaloby zapříčinila to, že se žalovaná trojice firem o nehodě nedozvěděla včas, a okamžitě proto nezahájila náležité záchranné operace. Kdyby zraněným byla poskytnuta lékařská péče, mohla alespoň některým zachránit život, píše se v žalobě.
Těla jsme mohli vyzvednout až druhý den, odhaluje detaily záchranné operace důstojník aljašské policie
Číst článek
„Podle dostupných svědectví byly záchranné jednotky na místo neštěstí povolány až několik hodin po havárii, a je tudíž evidentní, že některé osoby musely pochybit,“ uvedl počátkem dubna v prohlášení zaslaném mluvčí PPF Leoš Rousek.
Kromě Kellnera přišli při havárii z 27. března o život také český trenér snowboardingu Benjamin Larochaix, pilot Zachary Russell a dva horští vůdci: Gregory Harms a Sean McManamy. Nehodu přežil jen Čech David Horváth, jehož z vraku dostali záchranáři asi šest hodin po nehodě, v oblasti přitom panovaly teploty hluboko pod nulou. Horváth loni zažaloval firmu Soloy Helicopters, která vrtulník provozovala. Tvrdí, že společnost reagovala na havárii příliš pozdě.
Na společnost Soloy Helicopters mířila také žaloba podaná jménem partnerky horského vůdce Harmse a jeho dítěte, která tvrdila, že pilot helikoptéry neměl na podobné lety dostatečné zkušenosti a firma neměla patřičný dohled nad svým strojem a příliš pozdě upozornila na jeho zmizení.