Stát nebude dotovat regionální železnici. Kraje se chtějí bránit
Regionální vlakové spoje jsou v ohrožení. Vláda totiž na svém posledním zasedání schválila pozastavení dotací všem krajům. Spojů by podle některých odhadů mohlo ubýt až o polovinu, protože vlaková doprava je v krajích na státní pomoci do značné míry závislá.
S návrhem přišel do kabinetu ministr financí Miroslav Kalousek, který hledá úspory v rozpočtu, potom, co Ústavní soud zamítl omezení podpory stavebního spoření. Jak ale ministr řekl ve vysílání Radiožurnálu, vláda o zrušení dotace na regionální vlakovou dopravu s konečnou platností zatím nerozhodla.
Ministr Miroslav Kalousek a náměstek středočeského hejtmana Robin Povšík v Ozvěnách dne
„V důsledku rozhodnutí Ústavního soudu dojde k propadu příjmu státního rozpočtu zhruba o 4,5 miliardy korun. Je tedy logické, že 4,5 miliardy korun někde musíme na výdajích ušetřit. Já jsem ihned ten den, kdy Ústavní soud rozhodl, požádal vládu, aby zamrazila nespotřebované nároky jednotlivých resortů z minulých let a dotace krajům pro účely regionální dopravy.“
„To je dohromady asi 8 miliard korun, které jsou teď dočasně zamrazeny do definitivního rozhodnutí vlády. Rád bych vládě definitivní návrh předložil do 14 dní a teprve potom vláda definitivně rozhodne, které položky se zkrátí,“ upřesnil ministr Kalousek.
Kraje vyhrožují soudy
Kraje považují Kalouskův záměr za neakceptovatelný, jak v Ozvěnách dne potvrdil náměstek hejtmana Středočeského kraje pro oblast dopravy Robin Povšík. Ten se mimo jiné odvolává na memorandum, které s kraji podepsal někdejší premiér Fischer:
„Pan ministr hovoří o částce miliarda až miliarda a půl. Já bych chtěl upozornit, že kraje dostávají na základě memoranda, které schválila vláda a které je pro nás a pro občany České republiky naprosto klíčové vzhledem k financování regionální dopravy, částku 2,6 miliardy korun.“
„To znamená, že by byla podstatná část této dotace zkrácena a samozřejmě by to mělo své důsledky, které by se promítly do snížení objednávky krajů v rámci regionální dopravy,“ varoval Povšík.
Předseda Asociace krajů Michal Hašek říká, že není možné podmínky memoranda jednostranně měnit:
„Ten krok může významně poškodit regiony a veřejnou službu, kterou je veřejná doprava. Budeme trvat na splnění této smlouvy. To, že pan Kalousek nějak zablokoval tyto peníze, pro nás nemá žádný význam. Pro nás je důležité, aby fungovala dopravní obslužnost v regionech, a v případě, že vláda skutečně začne odmítat plnit tuto smlouvu, její dodržování si vynutíme prostřednictvím soudu.“
Ministr financí připustil, že vláda musí právní závaznost memoranda teprve prozkoumat.