Stromy u silnic představují pro řidiče riziko, za 10 let jich zmizelo 150 tisíc

Kolem stovky řidičů ročně zemře při dopravní nehodě nárazem do stromu. Ve srovnání s nárazy do domů, mostů nebo třeba sloupu nebo dopravní značky bourají do stromu v 6 případech z 10. Stromořadí, která představují pro řidiče riziko, v současné době nejvíce lemují silnice II. a III. třídy. Ekologové k tomu ale dodávají, že aleje jsou důležité pro životní prostředí a že se stále víc stromů kácí, než sází.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Alej u Horní Rozmyšle na Sokolovsku

Alej u Horní Rozmyšle na Sokolovsku | Foto: Ekologické sdružení Arnika

Podle policejních statistik do konce letošního října zemřelo na českých silnicích po srážce s pevnou překážkou - nejčastěji stromem - 93 lidí.

„Stromy rozhodně představují pro řidiče velké riziko. Zejména na silnicích mimo obec, kde je povolena vyšší rychlost. Obecně se dá říci, že se na těchto komunikacích mohou stát pro vozidlo velmi destrukčními,“ říká dopravně bezpečnostní expert Pavel Skládaný z Centra dopravního výzkumu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Podle statistik zemře ročně asi sto lidí po nárazu do stromu. Podle ekologů jsou však aleje u silnic pro přírodu významné. Více Eva Rajlichová

Stromořadí podél silnic se v Česku začala vysazovat už za vlády císařovny Marie Terezie, v současné době nejvíce lemují silnice II. a III. třídy.

Od roku 2003 do roku 2012 se jich podle údajů sdružení Arnika vykácelo 150 tisíc. Nově se vysadilo okolo sto tisíc. Za riziko jsou považovány stromy, které stojí blíž než dva metry od vozovky.

„Pokud jde o vzdálenost, ve které by měly stromy stát u vozovky, ta by neměla být menší než sedm metrů,“ upozorňuje Skládaný. Ideální by pode něj bylo, aby na silnicích s vysokými rychlostmi stromořadí vůbec nebylo.

Přehrát

00:00 / 00:00

O nebezpečí stromů podél silnic pro řidiče mluvil v ČRo dopravně bezpečnostní expert Pavel Skládaný

„Pokud je stromů podél silnic příliš mnoho, dochází podle našich zjištění k degradaci asfaltu, a tudíž musíme i častěji a dříve opravovat silnice,“ upozorňuje Jan Rýdl z Ředitelství silnic a dálnic.

Aleje ale dodávají krajině na půvabu a mají i význam pro životní prostředí.

„Na stromy jsou vázány další druhy organismů, a ve chvíli, kdy v pětikilometrovém úseku ze dne na den vykácíte všechny stromy, je to významný zásah a ty druhy prostě zmizí,“ vysvětluje Vratislav Vozník ze sdružení Arnika.

Alej u Žižkova pole s bezpečnostním nátěrem | Foto: ARNIKA Zachraňme stromy Ondřej Pelikán

Na toto téma se dnes bavili odborníci z řad ekologů ale třeba i silničářů na mezinárodní konferenci, kterou uspořádalo občanské sdružení Arnika.

Přehrát

00:00 / 00:00

O důležitosti alejí podél silnic mluvila RNDr. Marcela Klemensová ze sdružení Arnika

„Myslíme si, že stromy podél silnic jsou tradice, stromořadí do české krajiny jednoznačně patří, ale myslíme si, že mají co říct i současnému stylu života. Spojují komunitu, jsou něčím zvláštní."

„Zároveň mají také potencionál pro rozvoj regionu a měkké turistiky,“ řekla RNDr. Marcela Klemensová ze sdružení Arnika.

Ekologové by se přimlouvali hlavně za pozvolnou obnovu stromořadí, nejvíce jim vadí plošné kácení na dlouhých úsecích.

Ve výsadbě nových stromů vede Moravskoslezský a Středočeský kraj, naopak nejhůř jsou na tom kraje Liberecký a Královéhradecký.

Od roku 2003 do roku 2012 se podle údajů sdružení Arnika vykácelo 150 tisíc stromů u silnic. Nově se vysadilo okolo sta tisíc.

Eva Rajlichová, Simona Bartošová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme