Náklady na údržbu pražských mostů loni klesly o miliony. Tři lávky jsou v havarijním stavu
Náklady na běžnou údržbu pražských mostů loni klesly meziročně o 19 milionů korun na zhruba 210 milionu korun. Vyplývá to z dokumentu Technické správy komunikací, který předložila magistrátnímu výboru pro dopravu. V havarijním stavu jsou v Praze tři lávky, dalších 122 je ve špatném stavu. Loni se zřítila lávka v Troji.
„Výdaje na údržbu mostů město ve svých rozpočtech v letech 2016 až 2018 nepochopitelně snižovalo. Nikdo totiž vedení neinformoval o jejich havarijním stavu,“ uvedl předseda výboru pro dopravu Matěj Stropnický (Zelení/Trojkoalice).
Chodci už přes pražský železniční most nepřejdou. Dělníci zahájili jeho opravu
Číst článek
„Je otázka, zda tyto informace zatajil správce mostů, tedy Technická správa komunikací, nebo náměstek pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). Znepokojující je ale i to, že vesměs nejsou na TSK připraveny ani projekty na tyto rekonstrukce," dodal Stropnický.
V rámci výdajů na běžnou údržbu takzvaně většího charakteru šlo loni 156,7 milionu korun. O rok dříve to bylo o 35,44 milionů více. Klesly rovněž výdaje na údržbu vozovek a chodníků na významných mostech, a to z 5,34 milionu v roce 2016 na loňských 278 612 korun.
Zhruba stejná částka byla v obou letech vydána na nátěry, spárování, čištění a další drobné a havarijní opravy, šlo zhruba o 26 milionů. Proti roku 2016 vzrostla loni částka na projekty, měření a posudky. Výdaje dosáhly zhruba 27 milionů proti 5,6 milionu předešlý rok.
TSK má vypracovat přehled rekonstrukcí
Pro letošní rok požadovala Technická správa komunikací od města na běžnou údržbu 215 milionů korun, dostala o 60 milionů méně.
„Na základě stavu mostů budeme žádat navýšení 70 milionů korun," píše se v dokumentu. Dalších peníze bude chtít Technická správa komunikací na přípravu a diagnostiku mostů.
Zřícenou trojskou lávku nahradil přívoz. Kapitáni se potýkají s větším proudem i mělčinami Vltavy
Číst článek
Výbor pro dopravu uložil Technické správě komunikací vypracovat přehled rekonstrukcí. „Aby bylo jasné, kdy která oprava začne. Poté navrhnu odpovídající navýšení peněz. Třeba i na úkor nových staveb, protože stav těch už stojících je prioritní z hlediska bezpečnosti," uvedl Stropnický.
Technická správa komunikací nyní připravuje analýzu stavu mostů, hotová by měla být do konce března.
Mosty se dělí do sedmi skupin, od jedné do sedmi, kdy sedm je havarijní stav. Nyní je podle dokumentu dokončena část analýzy týkající se mostů a lávek označených třídami pět až sedm.
Problémy se stavem mostů má Praha dlouhodobě. Na začátku loňského prosince spadla lávka pro pěší mezi Císařským ostrovem a Trojou. Při nehodě byli zraněni čtyři lidé. Praha aktuálně řeší opravu Libeňského mostu, u kterého čeká, zda jej ministerstvo kultury prohlásí památkou. Ve špatném stavu je i Hlávkův a Palackého most.