Projekty za 200 milionů nevedly k modernější veřejné správě. Lidé hlásí to, co už stát ví, zjistili kontroloři
Trojice projektů ministerstva vnitra za 200 milionů korun nevedla k modernizaci veřejné správy. Takový je v pondělí zveřejněný závěr Nejvyššího kontrolního úřadu. Náklady se nesnížily, a neklesla ani administrativní zátěž pro lidi. „Občané stále musí úřadům hlásit i to, co stát už dávno ví,“ uvedli kontroloři. Ministerstvo závěry odmítlo.
Nejvyšší kontrolní úřad se zaměřil zejména na projekt z let 2017 až 2023 za více než 121 milionů korun. „Přínos projektu pro občany i úřady vyhodnotil NKÚ jako minimální a vynaložení finančních prostředků jako neúčelné,“ zkritizoval úřad.
S vůlí úřadů bojujeme, říká ředitel Digitální a informační agentury. Chybí motivace sdílet data
Číst článek
Podle něj se totiž nepodařilo zpřehlednit, zjednodušit a zrychlit činnost úřadů a zvýšit kvalitu veřejné správy.
„Do výše 35 milionů korun byl projekt i neefektivní, protože po šesti letech jeho trvání byla do praxe zavedena pouhá čtyři z celkem 56 navržených opatření, která měla občanům usnadnit řešení úředních záležitostí,“ uvedli kontroloři.
Jako jedno z dotažených opatření zmiňují možnost žen si od roku 2022 zvolit, zda budou používat příjmení v přechýlené, či nepřechýlené formě. Ministerstvo podle kontrolorů například nedokončilo centrální platební bránu, na které pracuje od roku 2018.
Občanský průkaz si lidé nově mohou nahrát do telefonu. Plastové kartičky nenahradí
Číst článek
„Rodiče jsou i nadále povinni hlásit narození svého dítěte zdravotní pojišťovně, ačkoliv matriky zadávají tento údaj do informačního systému, a tudíž do centrálního registru pojištěnců. Stejně tak jsou občané povinni v některých případech informovat úřady do osmi dnů o úmrtí svého blízkého – někdy i pod hrozbou až dvacetitisícové pokuty – přestože stát má tuto informaci k dispozici, pouze ji nedokáže včas zpracovat a sdílet,“ vytkli státu kontroloři.
Ministerstvo se závěry nesouhlasí. Podle něj se množství opatření podařilo dotáhnout.
„Zprávu NKÚ lze v některých aspektech považovat minimálně za zavádějící a neaktuální,“ uvedl resort.
„Díky posílení elektronizace agendy v podobě digitální identity, rozvoje datových schránek a Portálu občana došlo ke snížení nutnosti občanů navštěvovat úřady a tedy ke snížení administrativní zátěže,“ zmínilo ministerstvo vnitra.