Sněmovna schválila zavedení jednotných vlakových jízdenek. Systém zjednoduší přestupy na dráze
Cestující budou zřejmě moci na železnici využívat jednotnou jízdenku, i když využijí vlaky různých dopravců. Umožní jim to systém jednotných jízdenek na dráze, který v pátek schválila sněmovna. Příslušnou novelu drážního zákona a dalších souvisejících zákonů musí ještě posoudit Senát a podepsat prezident. Nyní si cestující musí kupovat v případě přestupů mezi vlaky různých dopravců více jízdenek.
Sněmovna současně schválila i možnost snazšího kácení dřevin kolem tratí i možnost nařídit spojování vlaků různých dopravců. Rozhodla o přejmenování Správy železniční dopravní cesty na Správu železnic.
Možnost členských států zavést systém jednotné jízdenky zavádí evropská směrnice. Cenové předpisy pro jednotnou jízdenku bude vydávat ministerstvo financí. Samotný systém jednotné jízdenky bude spravovat ministerstvo dopravy. „Systém bude schopen kooperovat se všemi dopravci a bude otevřen,“ uvádí vláda.
Správa železnice nechá prozkoumat 63 mostů z předpjatého betonu. ‚Jde jen o prevenci,‘ tvrdí
Číst článek
Systém má být podle dosavadních informací hotov do roku 2020. Zavedení a pětiletý provoz systému jednotných jízdenek, který umožňuje jet při jedné cestě na jednu jízdenku vlaky různých dopravců, má stát 254 milionů korun a využívat ho budou muset všichni dopravci, kteří jezdí na základě objednávek státu a krajů. Dobrovolně se k němu budou moci připojit dopravci i na tratích, na kterých jezdí na vlastní komerční riziko. Teď to je například na trati mezi Prahou a Ostravou.
Novela, která zavádí do českého zákona pravidla takzvaného tržního pilíře čtvrtého železničního balíčku Evropské unie z let 2013 až 2016, také upravuje povinnosti provozovatele dráhy, které by měly předejít případné diskriminaci a střetu zájmů ze strany provozovatelů dráhy vůči dopravcům.
Změna názvu
Sněmovna přistoupila na návrh Martina Kolovratníka (ANO), která má usnadnit kácení stromů v okolí dráhy. Provozovatel dráhy, hlavně Správa železniční dopravní cesty, bude mít právo odstraňovat a oklešťovat stromoví a jiné porosty ohrožující bezpečnost nebo plynulost drážní dopravy, pokud tak po předchozím upozornění neučinil vlastník dřevin. Stromovím ohrožujícím bezpečnost nebo plynulost drážní dopravy budou ty stromy, které při svém pádu mohou zasáhnout do průjezdu dráhy.
Návrh kritizoval Český svaz ochránců přírody. Je podle něj postaven velmi obecně a mohl by teoreticky umožnit kácení stromů i velmi vzdálených od kolejí, například v sadu nad železniční tratí. Kolovratník tyto obavy ale odmítl.
Slevy na jízdném vyšly státní kasu na 4,5 miliardy. Největší kompenzace dostávají České dráhy
Číst článek
Sněmovna schválila návrh poslankyně KSČM Květy Matušovské, který umožní železniční správě, aby různým dopravcům mohla nařídit, že musí víc vlaků spojit do jednoho. Podmínkou je, že to bude technicky možné. Mělo by se to týkat hlavně vytížených železničních koridorů.
Poslanci podpořili i další Kolovratníkův návrh, aby se Správa železniční dopravní cesty přejmenovala na Správu železnic. Podle poslance je nynější název dlouhý, nesnadno zapamatovatelný a veřejnosti z něj není zřejmá působnost správy. O změně se podle bývalého náměstka ministra dopravy a poslance ANO Milana Ferance debatuje již několik let. V příštím roce si náklady na změnu názvu vyžádají pět milionů korun. Ministerstvo dopravy s návrhem souhlasilo.