Návštěva psychologa a den na polygonu. Ministerstvo řeší, jak zpřísnit podmínky pro mladé řidiče
Řidičský průkaz na zkoušku a přísnější výuka v autoškolách. To jsou návrhy ministerstva dopravy, kterými chce přimět mladé řidiče k bezpečnější jízdě. Podle policejních statistik zavinili řidiči do 24 let loni každou jedenáctou dopravní nehodu. Nováčci za volantem jsou často nepozorní a největší problém mají s dodržováním rychlosti.
Podle změněného bodového systému, který má vláda dostat ke schválení letos na jaře, by měli začínající řidiči v prvních dvou letech po získání řidičského průkazu jen 6 bodů. Zkušení řidiči jich mají 12.
Začátečníci by proto mohli o oprávnění přijít už po jednom vážnějším přestupku. Stát chce ještě letos zpřísnit také výuku i závěrečné zkoušky v autoškolách – podporuje třeba návrh, aby žadatelé o řidičský průkaz měli na závěrečné zkoušky jen tři pokusy.
Nepřehledný, nakloněný a bez značek. V Plzni na Borech otevřeli nový kruhový objezd, který mate řidiče
Číst článek
„Měli bychom na konci mít filtr přípravy řidiče, který je rozumně nastavený, a nikoliv nastavený tak, že to několikrát zkouší, až tedy to řidičské oprávnění dostane,“ potvrzuje šéf BESIP Tomáš Neřold.
Podle předsedy sněmovního podvýboru pro dopravu Martina Kolovratníka z hnutí ANO by se opatření týkalo jen malého procenta lidí. „Týká se to relativně malého množství neúspěšných lidí, odhadujeme to kolem pěti procent, ale toto množství poměrně výrazně zatěžuje celý systém. Kapacitně velmi vytěžuje jak autoškoly, tak i komisaře. Takže třikrát a dost, poté by musela být ta zkouška nová,“ řekl Kolovratník.
Psycholog a polygon
Na zpřísnění podmínek se podílela kromě BESIP také policie nebo Asociace autoškol. Ta navrhuje podobný systém, jako mají v Rakousku.
„Do roka od získání řidičského oprávnění se musí podrobit ještě druhé fázi vzdělání řidiče, kde každý řidič skupiny B se potká s dopravním psychologem. Další část se skládá z jednodenního praktického ježdění na polygonu,“ upřesňuje místopředseda asociace Aleš Horčička.
Čeští řidiči tápou v dávání přednosti. Na silnicích kvůli tomu letos zemřelo už přes 80 lidí
Číst článek
S tím ale některé autoškoly nesouhlasí. Uzavřených výcvikových okruhů je totiž v Česku jen osm. Žáci by tak museli na zkoušky složitě dojíždět, vysvětloval už dříve Českému rozhlasu majitel jedné autoškoly Karel Lebr.
„Určitě by to nemohlo být tak, že já tady pošlu svého zaměstnance a žáka třeba na polygon do Mostu. To by ten žák nezaplatil a učitel je tady od toho, aby učil, a ne se toulal po republice,“ namítá Lebr.
Novinky ještě letos
Podle šéfa BESIP Tomáše Neřolda ale ještě není jasné, jakým modelem se Česko nakonec nechá inspirovat.
„Rakouská cesta má svoje přínosy. Ten pozitivní dopad je v Rakousku zdokumentován, ale není to zdaleka jediný model. Máme tady jiný model v Nizozemsku, který také úspěšně funguje, jiný v Británii, který je čistě sankční, takže těch inspirací je tu více. Chceme si udělat jejich přehled a na jejich základě připravit návrh, který dobře vyhoví podmínkám v Česku,“ uvedl.
Odkdy by mohly novinky v autoškolách platit, zatím ministerstvo dopravy ani Asociace autoškol neupřesnily. Shodly se jen na tom, že nová pravidla chtějí prosadit ještě letos.