Indonéští záchranáři objevili trosky zříceného letadla i těla. Stroj s více než 60 lidmi spadl u pobřeží Jávy
Indonéské námořnictvo našlo ztracené letadlo nízkonákladových aerolinek Sriwijaya Air. Zřítilo se do moře severně od Jávy. Tam také později záchráníři nalezli kusy lidských těl, oblečení a trosky, oznámila podle agentury AFP místní policie. Boeing 737-500 se ztratil z radaru odpoledne místního času asi hodinu poté, co vzlétl z letiště v metropoli Jakartě.
„Dostali jsme od potápěčů zprávy, že viditelnost ve vodě je dobrá, což umožnilo nalézt některé části letadla,“ řekl vysoce postavený armádní činitel Hadi Tjahjanto. „Jsme si jisti, že je to místo, kde letadlo havarovalo,“ dodal s tím, že se podařilo nalézt části trupu, na nichž byly patrné registrační značky stroje. Trosky se nachází v hloubce asi 23 metrů. Záchranná akce nadále pokračuje.
Nález těl se podařilo učinit mezi ostrovy Lancang a Laki. Armáda pak pomocí sonaru vysledovala v moři signál, jež by mohl pocházet od trosek letadla. „Okamžitě jsme vyslali potápěče z elitních jednotek námořnictva, aby nález posoudili a evakuovali oběti,“ řekl vysoce postavený armádní činitel Hadi Tjahjanto.
Boeing zmizel z obrazovek radarů ve 14.40 místního času (08.40 SEČ). Na palubě bylo podle indonéského ministra dopravy 56 pasažérů včetně sedmi dětí a šest členů posádky. Média hovoří až o 62 pasažérech.
„V tomto okamžiku věc vyšetřujeme a koordinujeme s pátrací a záchrannou agenturou Basarnas a orgánem pro bezpečnost dopravy KNKT. Další informace zveřejníme, jakmile budeme vědět více,“ uvedla krátce po zmizení letounu z radarů mluvčí ministerstva dopravy Adita Irawatiová. Indonéský ministr dopravy Budi Karya Sumadi také řekl, že úřady spustily masivní záchrannou akci poté, co se jim podařilo najít možné místo nehody.
Podle twitterového účtu specializovaného webu Flightradar24, který sleduje letecké spoje, zhruba čtyři minuty po odletu z Jakarty ztratil let SJ182 během jedné minuty více než 3000 metrů výšky. Podle registračních údajů byl stroj 27 let starý. Šéf aerolinek Sriwijaya Air prohlásil, že letadlo bylo po technické stránce v pořádku a ještě v sobotu před nehodou podniklo další let.
Podle agentury AP však stále není jasné, co havárii způsobilo. Místní rybáři pouze médiím sdělili, že v sobotu odpoledne poblíž místa nehody slyšeli explozi. „Slyšeli jsme něco vybuchnout, mysleli jsme, že je to bomba nebo cunami, protože jsme následně viděli velký stříkanec vody,“ řekl jeden z nich. Podle dalšího v době havárie silně pršelo a celkově panovalo velmi nepříznivé počasí.
Let měl trvat zhruba 90 minut a boeing se měl většinou pohybovat nad Jávským mořem. Sriwijaya Air je nízkonákladová společnost, která létá do desítek domácích a zahraničních destinací.
Žádní čeští občané
Podle místních médií objevili rybáři v sobotu odpoledne u souostroví Tisíc ostrovů severně od metropole Jakarty kusy kovu, které by mohly být částmi letadla. „Našli jsme na vodě nějaké kabely, kus džínů a kousky kovu,“ řekl webu CNNIndonesia.com bezpečnostní úředník Zulkifli. Podle indonéského serveru Tribunnews rybáři v oblasti slyšeli výbuch.
Indonéské televizní kanály ukazují záběry z letišť v Jakartě a Pontianaku, kde pláčou a modlí se příbuzní a přátelé lidí, kteří letadlem cestovali.
„Upřímnou soustrast všem rodinám, které ztratily své blízké při havárii letadla #SJY182 nedaleko Jakarty. Podle naší ambasády v #Indonesia nebyli na palubě žádní občané ČR a zřejmě ani zemí EU,“ napsal na twitteru šéf české diplomacie, ministr zahraničí Tomáš Petříček (ČSSD).
Dopravní neštěstí včetně leteckých jsou v Indonésii poměrně častá. Na vině je podle BBC přeplněnost spojů, stárnoucí infrastruktura a nedostatečné bezpečnostní normy.
V Indonésii se v říjnu 2019 zřítil do Jávského moře letoun Boeing 737 MAX indonéské letecké společnosti Lion Air. Na palubě stroje, který také odletěl z Jakarty, tehdy zahynulo 189 lidí. O pět měsíců později se zřítil další Boeing 737 MAX, který patřil společnosti Ethiopian Airlines. Boeing v reakci na obě nehody odstavil tento model na celém světě z provozu.
Tragické dopravní nehody na souši, ve vodě i ve vzduchu jsou v oblasti indonéského souostroví poměrně časté. Podle agentury Reuters jsou důvodem přeplněné trajekty, zastaralá infrastruktura a nedodržování bezpečnostních norem.