Polsko chce umravnit řidiče úsekovými radary. Měřit budou až 20 kilometrů v kuse
Řidiče v Polsku čeká letos zásadní novinka. Nepatří ale k těm, z nichž by měli radost. Jde totiž o zcela nový způsob měření rychlosti. Polské silnice patří k nejnebezpečnějším v Evropě a tamní vláda to chce změnit.
Na polských cestách se objeví takzvané úsekové měření rychlosti.
V praxi to má vypadat tak, že nařízená nižší rychlost nebude jen tam, kde stojí policista nebo klasický fotoradar, ale nově se bude měřit na několik kilometrů dlouhém úseku silnice.
„V obydlené oblasti může být tento úsek dlouhý maximálně deset kilometrů, mimo obce to bude až dvacet kilometrů,“ upřesnil pro Český rozhlas Lukasz Majszrak z Inspekce dopravního provozu.
Jak bude v Polsku vypadat nové měření rychlosti, zjišťoval zpravodaj Petr Vavrouška
Být i 20 kilometrů pod kontrolou radarů je skutečně velká změna. Poláci tvrdí, že tak dlouhé úsekové měření se osvědčilo například v Itálii, Nizozemsku nebo v Austrálii, kde díky tomu ubylo nehod.
„Za prvé tato zařízení pro úsekové měření rychlosti zlepšují bezpečnost na cestách. Za druhé pomáhají plynulosti provozu a za třetí šetří životní prostředí, protože stabilní rychlost snižuje množství spalin,“ dodal Lukasz Majszrak.
Nové radary se objeví u silnic už letos
Na polských cestách ročně umírají až čtyři tisíce lidí, v polovině případů za to může právě vysoká rychlost. Vláda věří, že zásadní novinka v měření pomůže řidiče umravnit.
„Samozřejmě že je nevychováte za rok nebo dva. Doufám, že ale tak do deseti let se díky takovým radarům chování polských řidičů změní,“ přál by si zástupce Inspekce dopravního provozu.
Dopravní experti vytipovali celkem 29 úseků, kde se tato zařízení objeví už letos.