Příčina zřícení slovenského mostu je známa. Viník se bude určovat hůř
Příčina zřícení dálničního mostu na Slovensku už je přibližně známa. Nevydržela podpůrná konstrukce, která nesla bednění, když do něj dělníci pumpovali beton. Čtyři lidé při tom zemřeli. Neví se ale, proč ke kolapsu došlo, a hlavně, kdo za něj může. Za dálniční úsek odpovídá česká firma, samotný most ale stavěla slovenská společnost. A zhroucené podpěry dodal ještě jiný, třetí dodavatel.
Ti, kdo nehodu přežili, si ale kladou jiné otázky. Hlavně jednu - jak to, že jsem to přežil zrovna já?
„Oba dva jsme tam byli. Já jsem byl na té pravé straně těsně pod mostem, protože naše hlavní náplň práce je postavit tento stroj do bezpečného prostředí, na kotvy, aby to bylo bezpečné. Takže jsme se museli celí postavit pod most,“ vzpomíná na včerejší tragédii jeden z jejích účastníků.
Se svědky neštěstí na dálničním mostě na Slovensku mluvil zahraniční zpravodaj Vojtěch Berger
Lidé, kteří byli neštěstí přítomni nebo kteří dnes pomáhali odstranit následky nehody, mluví o štěstí v neštěstí, protože obětí prý mohlo být mnohem víc.
„Prostě ten šok je takový, že to s tím člověkem hází, on běhá okolo pumpy. Kolegové neustále volali jméno kolegy, který zemřel – Ivane, Ivane. Díky bohu, že jsem před tímto zaměstnáním pracoval u záchranné služby, takže jsem je uměl ošetřit,“ popisuje muž.
Místo neštěstí dnes opouštějí poslední stavební stroje. Práce na celém úseku dálnice jsou až do odvolání zastavené, dokud se nevyšetří, co přesně nehodu způsobilo.
Propadlo se jedno ze tří mostních polí. „Oni tam právě dávali beton. Byla tam ta železná konstrukce a do toho oni celý den lili beton, bylo tam možná už 20 míchaček,“ říká další z pracovníků.
„Nebylo vidět vůbec nic, bylo slyšet jen prasknutí. Takový hukot, prasknutí a celý most se svalil do véčka,“ popisuje svědek a dodává:
„Pro mě byl nejhorším zážitkem to ticho po všem tom hluku, který byl, když se to zřítilo, protože to ticho potom přešlo ve sténání a volání o pomoc a toho člověka ani nevidíte.“