Záchranáři po hodinách úsilí narovnali vrak ztroskotané lodi Costa Concordia
Nákladné a náročné vyprošťování obřího vraku u italského ostrova Giglio je zatím úspěšné. Po 19 hodinách se pomocí lan a jeřábů podařilo ztroskotanou výletní loď přesunout z útesů na umělou platformu a zcela napřímit.
Optimistický byl ještě před dokončením první fáze přesunu plavidla do přístavu vedoucí vyprošťovacích prací Franco Porcelacchia.
"Loď reaguje výborně. Otáčí se na všech místech stejně, to znamená, že je pevná a v jednom kuse. To jsme předpokládali a opravdu jsme moc rádi, že se náš předpoklad potvrdil," řekl novinářům.
Jeřáby vyzvedávají vrak na hladinu již od pondělního rána. Jde o nejsložitější a nejdražší záchranu potopené lodi v námořní historii, podílejí se na ní stovky lidí. Náklady se odhadují na 600 milionů eur, tedy asi 15,5 miliardy korun.
Práci ztěžovalo hlavně špatné počasí. Trvala tak mnohem déle, než se původně očekávalo. To se samozřejmě nelíbilo tisícům lidí, kteří k pobřeží přes den dorazili, ani italským novinářům.
„U stolu na papíře jsou dvě plus dvě vždycky čtyři. Zatleskejte těmto lidem, kteří odvádějí skvělou práci. Na moři není nic jistého. Člověk neví dne ani hodiny. To si laskavě uvědomte, dámy a pánové,“ hájil záchranné týmy jeden z námořníků z ostrova Giglio.
Nyní už je plavidlo ve vertikální poloze, práce ale zdaleka nekončí. Nejprve bude potřeba zlikvidovat zdroje možného znečištění okolí, na lodi se totiž nachází několik tun zkaženého jídla a chemikálií.
Záchranáři také začnou prohledávat vnitřní prostory plavidla. Budou v nich pátrat po dvou dosud pohřešovaných obětech loňské tragédie. Jejich příbuzní by dnes měli dorazit do přístavu, aby mohli případně převzít těla blízkých. Operace pak bude pokračovat odčerpáváním vody, odtažením do přístavu a rozebráním na díly.
Costa Concordia ztroskotala v noci 13. ledna 2012. Obří výletní loď pod velením kapitána Franceska Schettina najela na skálu poblíž toskánského ostrova a začala nabírat vodu. Při nehodě zemřelo 32 lidí.