Čtyři pětiny billboardů v Praze porušují předpisy. Svaz provozovatelů reklamy s výsledkem studie nesouhlasí
Přes 80 procent billboardů v Praze porušuje předpisy. Většina z nich nemá platné stavební povolení, některé stojí v památkové zóně nebo v parcích. Uvádí to studie pražského magistrátu. S jejími závěry ale nesouhlasí Svaz provozovatelů venkovní reklamy.
Spoluautorkou studie pražského magistrátu je zastupitelka Kristýna Drápalová z uskupení Praha Sobě. V parku vedle magistrály si všímá jednoho z problematických billboardů: „Nesplňuje především to, že billboardy nemají stát v parku. A zároveň stojí v památkové zóně.“
Podle studie porušuje 1270 z více než 1500 poutačů u silnic první třídy v hlavním městě pražské stavební předpisy.
„Úplně nejčastěji porušují vzájemný rozestup, musí mezi nimi být alespoň 100 metrů. Když jedete po výpadovce z Prahy, tak vidíte, že to dodržováno úplně není,“ dodává Drápalová.
Drtivá většina billboardů podle ní nemá platné stavební povolení a majitelé je nechávají stát, dokud nezasáhne stavební úřad městské části. Ty ale poutače kontrolují jen na základě podnětů od lidí.
Jak jednotlivé poutače dopadly v analýze magistrátu, si můžete prohlédnou v interaktivní mapě:
„Stavební úřad Prahy 8 se staví k nelegálním billboardům stejně jako k jiným nepovoleným stavbám, to znamená, v rámci svých kapacit a platné legislativy koná potřebné správní úkony,“ vysvětluje mluvčí Prahy 8 Martin Šalek.
Praha plánuje méně reklamních ploch. Se změnou pomůžou nové zastávky, lavičky a koše
Číst článek
Vedoucí oddělení bezpečnosti provozu BESIP Tomáš Neřold upozorňuje, že billboardy ruší řidiče od jízdy: „Podle studií je to zhruba 0,75 vteřiny, kdy průměrně reklamu vnímám a kdy odpoutá pozornost.“ I to ale může stačit k tomu, aby se stala nehoda, dodává Neřold.
Chybná data, tvrdí svaz
Svaz provozovatelů venkovních reklam se závěry studie nesouhlasí. Jeho předseda Marek Pavlas billboardy brání:
„Analýza je postavená na zcela chybných datech a závěry z ní dělané jsou irelevantní ke skutečnému stavu. Obsahuje namátkou stovky chyb.“
Autorům studie svaz poslal podrobné připomínky a chce s nimi dál jednat. Jak se k billboardům postaví nové vedení města, zatím není jasné. Dokument radním a primátorovi jeho autoři předají.
Celou analýzu si můžete přečíst zde: