ČD počítaly během opravy D1 s nárůstem cestujících, ve skutečnosti je naopak ztratily
Jednou z mála institucí, které zřejmě netěší většinou bezproblémový průběh rekonstrukce dálnice D1, jsou České dráhy. Počítaly totiž s tím, že se přinejmenším po dobu oprav zvýší počet cestujících ve vlacích mezi Prahou a Brnem. Z toho důvodu dokonce už od loňského podzimu zavedly zvláštní vlaky s příznačným názvem ‚D1 expres‘. Ty ale v prosinci opět skončí. O komfortní bezzastávkové spoje nebyl dostatečný zájem. V létě navíc propad způsobila výluka na hlavním nádraží.
České dráhy cestující předem důkladně informovaly o měsíční výluce, během níž spoje z Prahy nezajížděly do centra Brna, ale na okrajová nádraží. Mnoho cestujících tak raději cestu odložilo, vysvětluje ředitel krajského centra Pavel Karšulín:
„Řekl bych, že to byl propad asi dvacet procent cestujících oproti loňskému roku. V současné době už se nám tento propad zase vyrovnal a už se blížíme k nárůstu.“
Přinejmenším po dobu brněnské železniční výluky tak měl transfer cestujících zcela opačný směr, než České dráhy předpokládaly. Řada z nich přešla do autobusových spojů, potvrzuje například mluvčí Student Agency Pavel Halla:
„V přílivu cestujících na lince Praha-Brno se projevila pravděpodobně i výluka na železniční trati, nehledě na probíhající rekonstrukci brněnské dálnice D1. Po počátečních, řekněme panických reakcích, se cestující vrátili a v meziročním srovnání došlo k nárůstu až o 10 procent.“