Lidé finišují s nákupy dárků v e-shopech, aby je dostali včas
Dnešní pondělí se označuje také jako zelené. V tento den totiž lidé v internetových obchodech nejvíc utrácejí. Doufají, že 14 dní, které do Štědrého dne zbývají, jim bohatě stačí na to, aby dárky objednané v e-shopech včas dorazily pod vánoční stromeček. U zboží, které obchodníci nemají skladem, může být pozdější nákup už dost riskantní.
Předpokládá se, že Češi dnes v e-shopech utratí 780 milionů korun, což je o 130 milionů víc než loni. Zatím je na poštách a ve výdejnách objednaného zboží relativní klid, ten největší nápor tam bude až za dva týdny.
Největší zájem je letos o elektronické čtečky knih, tablety, chytré mobily, tradičně také o parfémy, hračky a hobby zboží.
Přestože se stále mluví o krizi a o tom, že lidé nemají peníze, čísla z internetových prodejů vypovídají spíše o opaku. Odráží to celoroční situaci na trhu, kdy lidé na internetu obecně víc utrácejí.
„Výhodná cena je samozřejmě velkým lákadlem internetových obchodů, ale ty opakované nákupy jsou dané spíše pozitivní zkušeností z dob minulých. Zákazníci, kteří loni nakoupili třeba jednou, dvakrát, letos nakoupí pětkrát,“ vysvětluje výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.
Krize navíc podle něj e-shopům spíš pomáhá, protože lidé si koupi, zvlášť dražší elektroniky nebo bílého zboží, hodně rozmyslí. A nejvýhodnější ceny - i díky srovnávačům - najdou právě na síti.
„Je pravdou, že díky srovnávačům musely i některé kamenné obchody ceny snižovat, protože zákazníci zjistili, že u internetových obchodů najdou zboží levněji,“ potvrzuje Jan Vetyška.
Kdo dárky objedná dnes, má včasné dodání zaručeno. Pokud jde o skladové zboží a obchod je certifikovaný, ověřený Asociací, lze bez problémů objednávat i ještě 19. prosince.
Ideální je to ale tento týden, protože sklady mají omezenou kapacitu. Záleží také na tom, jaké vztahy má obchodník se svým dodavatelem, jak rychle je on schopný dodat neskladové zboží.
Ze zahraničí už zboží do Vánoc nepřijde
Na nákup v zahraničních e-shopech však bylo pozdě už minulý týden, nyní by šlo již o značné riziko, až na několik výjimek nebo velmi drahý způsob doručení.
Reklamace zboží zakoupeného přes internet je stejná jako u kamenných obchodů. Zákazník reklamuje, obchodník má na vyřízení 30 dnů. Jedna výhoda tu ale je:
„Zákazníci mohou do 14 dnů od převzetí zboží bez udání důvodu od smlouvy ustoupit. Velmi praktické je to třeba u oblečení, když si objednáme špatnou velikost,“ informuje Jan Vetyška.