Na mýtu se loni vybralo historicky nejvíce. Přesto to bylo méně, než stát očekával
Místo 26 miliard korun půjde letos na silniční stavby pouze necelých 25 miliard. O celou jednu miliardu je nižší reálný příjem Státního fondu dopravní infrastruktury za loňský rok, a to především vinou výrazně nižšího výběru mýta oproti předpokladům. Některé silniční stavby se tak mohou opozdit.
Kdyby úředníci ministerstva financí při sestavování rozpočtu naslouchali odborníkům ze Státního fondu dopravní infrastruktury, pak by rozčarování z mýtných příjmů mohlo být menší.
Přestože se v roce 2012 vybralo historicky nejvíc, 8,6 miliardy korun, pak úřednický odhad byl ještě o miliardu a půl vyšší. Jenže nereálný, jak potvrzuje náměstek ředitele Fondu Zbyněk Hořelica:
„My jsme už při projednávání a schvalování rozpočtu na tu disproporci upozorňovali, ale ministerstvo financí trvalo na těchto směrných číslech. Jak jsme v průběhu roku sledovali jednotlivé výběry v jednotlivých měsících, docházeli jsme k tomu, že to číslo bude ještě nižší. Odhad se blížil tomu, co jsme ve skutečnosti obdrželi.“
Paradoxně příjem Fondu dopravy pozvedli majitelé osobních aut, kteří jako jediní překročili plán. Méně se totiž vybralo i na silniční a spotřební dani z paliv, zatímco za dálniční známky jsme zaplatili téměř čtyři miliardy. Což je ale plná třetina příjmů z dálnic, a to je zjevný nepoměr.
„Dá se přiklonit k tomu, že větší by měl být u nákladních vozidel. Je to otázka rozložení a stanovení politiky státu,“ říká Hořelica.
A stát se snaží. Za poslední dva roky dvakrát zvýšil většinu mýtných sazeb o čtvrtinu, což první rok přineslo navíc miliardu a půl, loni ovšem už jen 500 milionů. A to paradoxně právě kvůli vyšším cenám. Jsou kompenzovány různými slevami, které vypočítává Václav Nestrašil z Ředitelství silnic a dálnic:
„Kdyby se navýšení mýtných sazeb vztahovalo i na kategorii emisní třídy 5, tak bych vybral ročně tak 600 až 800 milionů navíc. Kdybych nechal autobusy v té normální mýtné sazbě, tak je to dalších 300 až 400 milionů ročně navíc. Když k tomu přidám slevy, které bych měl ročně vyplácet v objemu okolo 300 milionů, tak jsme skutečně přes miliardu.“
Navíc za poslední dva roky dopravci výrazně obnovili svůj vozový park, protože se jim prostě vyplatí koupit nový vůz nejvyšší ekologické třídy, pro který se mýtné sazby nezměnily.
Takže se dá čekat, že ačkoli počet aut v mýtném systému pomalu narůstá, už je jich přes 600 tisíc, výběr mýta bude v dalších letech už jen klesat.
„Bude-li tento trend pokračovat i do budoucna, pak možná za rok nebo dva zjistíme, že k žádnému navýšení mýtných sazeb nedošlo. A přesto ještě budeme vyplácet slevy 300 milionů korun ročně,“ uvádí Nestrašil.
A co chybějící miliarda znamená pro silniční výstavbu? Oprav by se dotknout neměla.
„Do oprav by měly plynout prostředky tak, jak bylo plánováno. Bude ale méně prostředků na dopravní stavby a opatření, která jsou potřeba. Bude to znamenat rozložení investic v čase,“ vysvětluje Hořelica.