Stávka strojvůdců nebude

Ohlášená stávka strojvůdců byla odvolána. Jak Českému rozhlasu řekl mluvčí jejich federace Libor Poláček, vedení Českých drah přišlo na dopolední jednání s přijatelným návrhem. Federace strojvůdců však chce nadále prosazovat zájmy svých členů. Dnešní výsledek tak vnímá jako první krok.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

lokomotivy na nádraží

lokomotivy na nádraží | Foto: Jan Rosenauer

Mluvčí Federace strojvůdců Libor Poláček oznámil, že České dráhy přislíbily upravit tarifní třídy pro některé strojvedoucí s účinností od 1. března. Tak, jak federace požadovala.

Pokud by se tak nestalo, vlaky by v pondělí o půlnoci nevyjely a stávka by trvala celé dva dny. Jak Radiožurnálu řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský, vedení firmy vydá Sborník prací, kde jsou všechny změny uvedeny: "Změny se týkají zhruba 4 500 zaměstnanců, z toho v asi 1 000 případech jde o strojvůdce. Jde o určité zvýšení tarifních tříd. Neznamená to ale, že by šlo o zvýšení platů. Pokud se strojvedoucím zvýší tarifní část mzdy, o to méně dostanou na různých příplatcích a odměnách. To znamená celková výše mzdy zůstane stejná," zdůraznil Šťáhlavský.

Prezident Federace strojvůdců Petr Čechák, nám přiznal, že dnešní úspěch vnímá jen jako první krok v prosazování požadavků: "Patříme mezi jednu z těch klíčových a stěžejních profesí u Českých drah. A toto je první krok k tomu, abychom v nejbližší budoucnosti pokračovali ve vyjednávání a jednání o způsobu ohodnocení práce strojvedoucího."

Co předcházelo?

Strojvůdci Českých drah proklamovali záměr 1. března vstoupit do dvoudenní stávky. Odhodláno stávkovat byla drtivá většina z celkového počtu 8000 strojvůdců Českých drah. Nelíbí se jim, že vedení podniku nesplnilo svůj slib a dosud jim nezvedlo tarifní mzdy. Managementu drah dali ultimátum do konce tohoto měsíce.

"Zaměstnavatel nám garantoval, že nejpozději k 1. únoru 2004 budou všichni strojvedoucí na traťových výkonech zařazeni do tarifního stupně 8, ostatní strojvedoucí na zálohách do stupně 7. Bohužel tento požadavek nebyl splněn, proto jsme se dohodli, že pokud požadavek nebude splněn do 29. února, tak od 1. března jdou ti strojvůdci do 48hodinové stávky," řekl před dvěma týdny Českému rozhlasu předseda Federace strojvůdců v Hradci Králové Jiří Votroubek.

Představenstvo společnosti mělo tarifní změny schválit do konce ledna. Rozhodnutí ale odložilo o dva měsíce, protože čekalo na připomínky ostatních odborových organizací na železnici. Manažeři ČD argumentovali tím, že zvýšení platů strojvůdců by bylo na úkor ostatních profesí.

Mluvčí drah Pavel Tesař byl přesvědčen, že se podaří stávku odvrátit a že nakonec dojde k dohodě. "Nelze jednat pouze o zvýšení tarifní třídy u jedné profese, protože takových podobných profesí, jako jsou strojvůdci, je na Českých drahách více. Nicméně stále ještě hodláme jednat a věříme, že se na konec s představiteli Federace strojvůdců dohodneme," řekl tehdy Radiožurnálu Tesař.

Proti chystané stávce se postavilo i Odborové sdružení železničářů. "Federace strojvůdců prokázala, že jí nejde o odbory, že jí nejde o solidaritu. Že jí jde o nehorázné, nemravné profesní požadavky, tentokrát, bohužel, na úkor všech ostatních železničářů," rozčiloval se v polovině února předák největší odborové centrály na dráze Jaromír Dušek.

Strojvedoucí samostatně ještě nikdy nestávkovali. Odbory zastavily část provozu na dráze naposled na 15 minut v roce 2000. Zatím největší stávkou byl pětidenní protest na jaře roku 1997.

Milan Kopp, Viktorie Hošková, Zuzana Bančanská Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme