Útoky Húsíů dopadají na automobilový průmysl. Tesla u Berlína zastavila výrobu, chybí součástky

Útoky Húsíů na lodě v Rudém moři mají první velké dopady i na evropské průmysl – lodě teď často plují delší trasou kolem Afriky a továrnám chybí důležité součástky. Už minulý týden se na čas zastavil jeden závod značky Volvo a od pondělka si dává nucenou pauzu i evropská továrna Tesly.

Od stálého zpravodaje Berlín Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Elektromobil Tesla

Tesla má přitom s berlínským závodem velké plány. Vede totiž stejný boj jako evropští výrobci - chce přijít s levnějším elektroautem | Zdroj: Reuters

Montážní linky automobilky Tesla, která má továrnu poblíž Berlína, mají stát celé dva týdny. Co konkrétně chybí, nechce Tesla prozradit, ale každý evropský závod na elektromobily je stále odkázaný na dodávky hlavně z Číny, protože ta dominuje ať už v těžbě některých vzácných nerostů nebo i ve výrobě všemožných komponentů do baterií či celých baterií.

Některé lodě mezi Asií a Evropou se preventivně vyhýbají cestě přes Suezský průplav, proto plují kolem celé Afriky a jejich cesta se tak výrazně protáhne. Tesla proto na dva týdny zastavuje výrobu, protože jí došly některé důležité zásoby a musí počkat na další dodávku.

Elektromobil do 490 tisíc korun? Volkswagen jedná o spolupráci i s Renaultem, porazit chtějí Teslu a Čínu

Číst článek

Podobné problémy má třeba i švédský výrobce nábytku Ikea, britský výrobce oblečení Next anebo americká sít supermarketů Target.

Tesla má přitom s berlínským závodem velké plány. Vede totiž stejný boj jako evropští výrobci – chce přijít s levnějším elektroautem, které by prodávala v masovém měřítku a které by bylo protiváhou čínským modelům. 

Import elektromobilů z Číny do Evropy roste, ale velký podíl na tom mají taky právě některé Tesly, které se vyrábějí u Šanghaje. Malé auto má vznikat rovnou v Evropě, která ostatně naznačuje, že chce dovoz z Asie postupně omezit, podobně jako to dělají Spojené státy.

V Berlíně by se tak mělo stavět elektrické auto s cenovkou kolem šesti set tisíc korun, ale zatím není jasné, kdy ho Tesla představí. Podle zákulisních informací agentury Reuters má projekt pracovní název „Redwood“ a na trh se má dostat příští rok v létě s tím, že ho bude jako první vyrábět továrna v Mexiku.

To dává smysl z politického hlediska, protože Spojené státy udělily Mexiku výjimku a tamní firmy těží z takzvaného amerického protiinflačního zákona, de facto programu na transformaci ekonomiky, ze kterého můžou automobilky čerpat subvence na výrobu a prodej elektroaut.

Ostatně i kvůli této možnosti teď koncern Volkswagen chystá výrobu elektromobilů i baterií v Severní Americe, zatímco plány na středoevropskou gigafaktory odložil na neurčito.

Velké lednové slevy

Německý trh s auty přitom řeší zajímavý paradox. Vláda nedávno zrušila státní příspěvky na nákup elektromobilů, kterými chtěl Berlín snížit pořizovací ceny vozů. Elektrická auta ale od té doby setrvale zlevňují.

Skoro všechny klíčové automobilky musely přijít s novým plánem, aby si udržely zákazníky. Podle expertů oslovených deníkem Handelsblatt se do Evropy přenesl trend, který je už delší dobu vidět v Číně.

USA a Británie opět udeřily proti jemenským Húsíům. Hlásí zničené muniční sklady a odpalovací zařízení

Číst článek

Tedy že nejde o to, že by se auta doteď prodávala za víc, než jaká byla jejich hodnota, naopak automobilky na jejich prodeji často prodělávají. Ale zároveň musí vést takzvanou cenovou válku, aby si klientelu udržely na své straně.

Třeba Volkswagen v lednu spustil obrovskou slevovou akci na elektrická auta – až do března bude některá prodávat v přepočtu i o dvě stě tisíc korun levněji.

Na jeho program okamžitě zareagoval třeba konkurenční Renault se svou Dacií nebo čínská firma BYD, která expanduje do Evropy.

Celá řada aut se tak díky tomu nabízela za výrazně méně než ještě nedávno, kdy paradoxně německý stát jejich prodej dotovat.

Třeba BMW teď naznačuje, byť tato značka se tomu snaží vyhýbat, že se musí nové situaci přizpůsobit a v oblasti elektromobilů začít víc sázet na slevy, protože tlak ze strany konkurence je enormní.

Už letos ostatně začíná prodej prvních elektrických modelů, se kterými evropští výrobci opravdu míří na nižší segment. Třeba auto s cenovkou pod šest set tisíc korun nabídnou Citroën s Renaultem, zatímco Volkswagen s ním přijde nejdříve v roce 2026. A stále se čeká na to, kdy se přidá Tesla.

Václav Jabůrek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme