Lepší signál ve vlacích? Správa železnic plánuje pronajmout mobilním operátorům stožáry
Na českých železnicích by mohl brzy být lepší mobilní signál. Správa železnic plánuje příští rok zpřístupnit své stožáry pro bezdrátovou komunikaci na dráze mobilním operátorům, aby tak došlo k jejich kvalitnějšímu mobilnímu pokrytí. Mobilní operátoři přístup vítají, Český telekomunikační úřad se tak snaží jejich jednání s dopravci i správou co nejdříve zorganizovat.
„Ahoj, já jsem teď ve vlaku, snad nám to nespadne.“
Obvyklá věta při telefonování na železnici. Na mobilu v některých úsecích často ani čárka a baterie se kvůli hledání signálu vybíjí rychleji.
„Vozy, které se na železnicích používají, mají poměrně velký útlum. To znamená, že signál, který je venku v krajině, se nedostane snadno do vlaku,“ vysvětluje Radiožurnálu zjednodušeně Petr Ilgner z Ústavu telekomunikací na Fakultě elektrotechniky a komunikačních technologií spadající pod Vysoké učení technické v Brně.
České dráhy nemusí vracet státu sedm miliard korun za převod majetku, potvrdil soud
Číst článek
Aby byl signál ve vlaku lepší, musí spolupracovat mobilní operátoři, dopravci jako majitelé vlaků a také Správa železnic. Ta příští rok půjde řešení naproti.
„Správa železnic nabídne příští rok veřejnou soutěží svou infrastrukturu pro šíření signálu. Zpřístupníme pro potřeby operátorů naše vlastní GSMR stožáry využívané pro bezdrátovou komunikaci na dráze. A to s primárním cílem pokrytí železničních tratí. Operátor musí mít však komerční zájem na umístění svých základnových stanic na stožáry Správy železnic,“ potvrzuje mluvčí Správy železnic Marek Illiaš.
Stožáry s technologií pro drážní komunikaci a zabezpečení budou železničáři pronajímat za tržní ceny. Všichni tři hlavní čeští operátoři se shodují, že společný postup je nutný.
„Hlavně u koridorů je problém s terénem. Vagony jsou navíc konstruovány tak, že bohužel výrazně brání vniknutí mobilních signálů. Takže bez zapojení provozovatelů souprav, a hlavně státu v podstatě nelze pokrýt vlakové soupravy i signálem uvnitř, útlum vagonů je obrovský,“ říká mluvčí Vodafonu Ondřej Luštinec.
České dráhy ruší kvůli koronaviru spoje. Nejvíce se změny dotknou zahraničních linek
Číst článek
Ke zlepšení nemůže dojít, pokud nebudou souhlasit dopravci s úpravou vlaků tak, aby se dovnitř signál lépe dostal. „Jedním z možných řešení je instalace opakovačů do vozů a tlak na operátory na dopokrytí tratí signálem mobilních hlasových a datových sítí. Dalším případným řešením je používat v nových vozech okna s nízkým útlumem na frekvencích mobilních sítí,“ nastiňuje řešení mluvčí Českých drah Gabriela Novotná.
Podle Petra Ilgnera z VUT je takový postup správný a může volání nebo datové připojení ve vlacích zlepšit. A to i v tunelech, pokud však budou vybaveny potřebnou technikou.
Dohoda s dopravci
Operátory, dopravce a železničáře se k jednomu stolu snaží dostat Český telekomunikační úřad.
Operátoři už letos se Správou železnic uzavřeli memorandum. Plánovaný systém nemůže bez koordinovaného přístupu dobře fungovat. „Vlak je jako Faradayova klec. I kdyby nakrásně byla celá trať signálem pokrytá, tak pokud byste nejeli v drezíně, tak vám to uvnitř vlaku bude k ničemu,“ vysvětluje předsedkyně Rady Českého telekomunikačního úřadu Hana Továrková.
„Snažíme se v tuto chvíli dosáhnout dohody s přepravci tak, aby jejich vlaky byly vybaveny příslušnou technologií a aby v tom spolupracovali s operátory, kteří vědí, které technologie jsou vhodné,“ dodává.
Správy železnic vypisují tendr k rychlodráze z Prahy do Drážďan, cesta po ní by měla trvat hodinu
Číst článek
Operátoři se při poslední aukci kmitočtů pro LTE sítě v roce 2014 zavázali, že do března 2021 zvenčí zcela pokryjí signálem pro volání i data všechny dálniční a železniční koridory. Firmy hlásí, že už mají prakticky splněno.
„Specifická kritéria pro pokrytí dálnic a hlavních železničních koridorů, které mají být ze 100 procent pokryté signálem do března 2021, společnost O2 plní již nyní,“ prohlašuje mluvčí O2 Blanka Vokounová.
A stejně reaguje i T-Mobile. „Pro nové dálniční úseky plánujeme v dalších letech výstavbu nových vysílačů, jako například pro obchvat u Českých Budějovic v lokalitách Včelná, Vráto, Roudné, Plavčice, Staré Hodějovice. Aktuálně definované úseky dálnic pokrýváme na 100 procent, železniční úseky na skoro 99 procent. Tím splňujeme dané sedmileté licenční požadavky,“ hlásí mluvčí růžového operátora Kateřina Mikesková.
Český telekomunikační úřad pokrytí na dálnicích a železnici kontroloval v roce 2016. Na jaře to udělá znovu.