Národní filmový archiv ukrývá největší sbírku němých filmů z USA
Američané našli v Česku poklad. Národní filmový archiv totiž ukrývá největší sbírku němých filmů ze Spojených států amerických. Jde o kopie, mezi které patří i unikátní snímek Ben Hur z roku 1925.
Pro USA byly české archivy poslední záchranou. Většina němých filmů se v minulosti nenávratně z amerických sbírek ztratila. Objevily se až díky kopiím v české filmotéce.
„Hlavně nemůžeme pracovat rychle, protože němé filmy jsou velmi křehké. S takovými filmy se musí zacházet opravdu velmi jemně,“ popisuje usměvavá restaurátorka filmů Petra Korábová. Je oblečená do bílého pláště a pracuje v bílých bavlněných rukavicích.
„Hořlavé materiály se uchovávají v plechových krabicích v klimatizovaném skladu. Je tam speciální vlhkost i teplota, aby nemohlo dojít k samovznícení,“ vysvětluje.
Právě v této poměrně malé a nepříliš moderně vybavené místnosti u převíjecích strojů pracují restaurátoři filmů se zlatým fondem světové kinematografie.
„Pracujeme v těchto střižnách, kde jsou převíjecí stroje. Tady se pečuje o každou kopii zvlášť, aby nebyla křehká, sleduje se její stav, jakým způsobem se pak má uložit,“ říká kurátorka sbírek Národního filmového archivu Briana Čechová.
Vysvětluje, že když například američtí filmaři zjistili, že přišli o originál němého filmu Johna Forda V boji se smečkou vlků z roku 1923, požádali kolegy z Česka, aby jim vytvořili kopii.
„Americký přístup byl kdysi spíše exploatační než archivně pečovatelský, tak se řada titulů nezachovala,“ pokračuje Čechová.
Světoví filmaři také často využívají české sbírky k tomu, aby mohli restaurovat své němé filmy. Vznikla tak věrná kopie snímku z roku 1925 Ben Hur a v těchto dnech pracují na projektu restaurování filmu z roku 1929 Tajuplný ostrov.
„Máme tady kopii, která by k ideální podobě blížící se originálu mohla přispět. Zapůjčíme naši kopii a ta přispěje k restauraci, která právě probíhá,“ uvádí Čechová.
Cennou sbírku amerických němých filmů spravuje pražský Národní filmový archiv 70 let. Už v té době byl členem Mezinárodní federace filmových archivů. Získal tak kopie němých černobílých snímků a od té doby o ně pečuje.