Nákladové nádraží Žižkov se možná stane kulturní památkou
Nákladové nádraží na pražském Žižkově by se mohlo stát kulturní památkou. V prosinci o tom rozhodlo ministerstvo kultury. Proti návrhu se odvolali majitelé areálu České dráhy. Na ministerstvu kultury se proto dnes sejde rozkladová komise a bude o budoucnosti nádraží jednat.
Areál nádraží plánuje přestavět společnost Žižkov Station Development, kterou vlastní České dráhy a Sekyra Group. Během přestavby má být zbourána hlavní funkcionalistická budova nádraží. Kolem by pak měly vyrůst hlavně bytové domy.
Reportáž Michaely Veteškové o budoucnosti Nákladového nádraží Žižkov v Ranním Radiožurnálu.mp3
„Systém těch překladů je velmi unikátní. Možná je to největší funkcionalistická průmyslová stavba v Praze,“ řekla architektka Eva Dvořáková z Národního památkového ústavu.
Dodala, že Nákladové nádraží Žižkov by si zasloužilo památkovou ochranu.
„Já sám jsem pochopitelně přesvědčen o významnosti a hodnotách té stavby, ale i o možnostech praktického využití,“ uvedl ředitel Výzkumného centra průmyslového dědictví při ČVUT Benjamin Fragner.
Proti nim vystoupili oponenti z Českých drah. Když bude nádraží prohlášeno za kulturní památku, je pravděpodobné, že by areál museli některému z developerů prodat za nižší cenu.
„Objekt bude zbytný. Nákladové nádraží končí a trať se bude rušit. Pro České dráhy tato lokalita nemá využití,“ vyjádřila se firma pro Český rozhlas.
Zbourání podporuje také magistrátní odbor památkové péče a radnice Prahy 3, na jejímž území nádraží stojí. Radnice se obává, že v případě prohlášení budovy památkou nebudou peníze na její opravu.