Jedenáct tisíc leteckých pum. Podívejte se, kam za války v Pardubicích padaly spojenecké bomby
Pod stavebními parcelami v pardubickém Svítkově by mohla být nevybuchlá letecká puma z druhé světové války a není vyloučeno, že z ní úřady o víkendu evakuují tisíce lidí. V této městské části se totiž letiště a rafinerie, které byly v roce 1944 cíli amerických a britských bombardérů.
Nálety byly celkem tři a během nich americké a britské bombardéry zasypaly Pardubice víc než 11 tisíci pumami. První nálet postihl kvůli navigační chybě obytné čtvrti na východním okraji města a těžce poškodil celou infrastrukturu města.
Další dva (v srpnu a prosinci 1944) už byly přesnější a zasáhly pardubickou rafinerii a letiště. Z těchto míst pocházejí i dvě americké pětisetlibrové bomby ve sbírce Východočeského muzea.
„Malinko se liší a v tuto chvíli v nich chybí náplň, zapalovač a stabilizátory, které zajišťovaly, že ta bomba padala rovně dolů. Jsou to jen litinové pláště,“ vysvětluje Českému rozhlasu Pardubice historik Jan Tetřev.
Tisícům obyvatel Pardubic hrozí evakuace. Podle pyrotechniků může být na poli nevybuchlá bomba
Číst článek
Bomby měří přes metr, průměr historik odhaduje na 55 centimetrů. „Jsou vyrobeny z litiny, mají aerodynamický tvar, aby dobře padaly a nabíraly dostatečnou rychlost, a na těle bomby vidíme úchyty, za které pravděpodobně držely v pumovnici.“
Při náletech na Pardubice byla hlavní cíl rafinerie Fanto. „Chtěli zničit nejvíc materiálních statků a pokud možno na dlouho, aby to Němci nemohli opravit. Bomba vytvořila takové krátery, že když je nezavezli, tak je ještě dnes v Pardubicích na loukách kolem Parama nacházíme,“ doplňuje Tetřev.
Dobrá trefa
Nad Pardubicemi podle něj nebyla silná protiletecká obrana. „Nějaká letadla z pardubického letiště vzlétla, ale to hlavní bojování ve vzduchu se odehrálo až v jižních Čechách při cestě zpátky. Piloti I. a II. vlny, která útočila na firmu Fanto, to měli jednoduché a trefili,“ doplňuje Tetřev.
„Oni ovšem trefili tak dobře, že rafinérii i město zahalil obrovský mrak černého dýmu. Piloti ze III. a IV. vlny z té skupiny, která útočila na ‚fantovku‘, tak už házeli bomby do toho kouře. A z toho vznikly ty škody kolem nádraží, protože to házeli odhadem,“ dodává historik.
Z jaké vlny dopadly bomby na Svítkov, nechce historik odhadovat. „Určitě to ale byly bomby z tohoto náletu, ať už to jsou od B-24, které útočily na rafinérii Fanto, nebo od B-17, které útočily na pardubické letiště. Svítkov a Popkovice jsou obce, které měly tu smůlu, že ležely v dosahu rafinerie a kousek od letiště, takže škody tam byly obrovské,“ uzavírá.