První město s auty bez řidičů. V japonském Eiheidži budou jezdit od dubna
Japonské město Eiheidži v prefektuře Fukui, které je známé starobylým zenovým buddhistickým chrámem, bude prvním místem v Japonsku, které povolí jízdy novým typem autonomního samořízeného vozidla.
Od nového fiskálního roku, tedy od dubna 2023, mají ve městě začít jezdit vozidla s autonomním řízením čtvrté úrovně, která nevyžadují přítomnost řidiče ve voze. Uvedlo to japonské ministerstvo dopravy. Je to poprvé, kdy úřady v Japonsku daly zelenou takovému projektu.
Samořídící vozy se dělí do pěti úrovní, podle toho, jak se zvyšují jejich autonomní schopnosti. Od března 2021 využívá Eiheidži ve veřejné dopravě vozy úrovně tři.
To znamená, že mohou v určitých oblastech jezdit bez lidské asistence, s výjimkou nouzových situací. Vozidla úrovně čtyři jsou na určitých trasách již plně schopna jezdit bez lidského zásahu.
Hybridní letecký motor je cestou, jak snížit spotřebu paliva. Jeden vyvíjejí také čeští inženýři
Číst článek
V současnosti jezdí ve městě v rámci veřejné dopravy na trase dlouhé šest kilometrů vedoucí k bráně chrámu tři autonomní vozy úrovně tři, které přepravují cestující po silnici pomocí elektromagnetických indukčních vodičů. Jejich rychlost je 12 kilometrů v hodině.
Jsou vybavené kamerami a senzory využívajícími umělou inteligenci. Jsou schopné rozpoznat okolí, pokud se jim do cesty postaví osoba nebo objekt, zpomalí nebo zastaví a slovním varováním upozorní chodce, že se blíží. Když dojedou na konec své trasy, automaticky se otočí a zastaví.
Město začalo provádět testy pro jízdy autonomním vozem v roce 2018. Původně byl u řízení i člověk, v březnu 2021 však začaly vozy jezdit pravidelně po dvoukilometrové silnici oddělené od běžného provozu bez řidiče.
Zatím nebyla zaznamenána žádná dopravní nehoda, takže dopravní systém získal důvěru místních obyvatel.
Cílem japonské vlády je spustit do fiskálního roku 2025 automatizované služby čtvrté úrovně ve více než 40 oblastech po celé zemi, napsala agentura Kjódó.