Pendolina jsou na kolejích už 30 let. Pro vysokorychlostní tratě se s nimi nepočítá
Jezdíte pendolinem? Na české koleje sice tyto soupravy vyjely se zpožděním, na těch italských jsou ale už 30 let. To, že jedete 160 km/h, v nich ani nepoznáte.
Slovo pendolo znamená v italštině kyvadlo. Právě vyklápění vozových skříní umožňuje projíždět oblouky až o 30 % rychleji, než mohou jet konvenční vlaky. Technologii vymysleli už v 70. letech ve společnosti Fiat.
Podle projektanta dopravních a železničních staveb Jiřího Kalčíka se v Česku pendolina uplatní jen na některých úsecích. „Třeba na trati mezi Prahou a Ostravou to běžný cestující vůbec nepozná. Mnohem větší přínos má technologie výkyvných vozových skříní v rychlosti přes 160 km/h.“
Mohly by jezdit dvojnásobnou rychlostí
Podle výrobce mohou pendolina dosáhnout klidně i 230 km/h. Jenže u nás, kvůli rychlostnímu omezení, jezdí maximálně 160 km/h. Na druhou stranu, pokud se mohou opravdu rozjet, pak je třeba na trati Praha-Cheb oproti běžnému vlaku až 15minutová časová úspora na 100 km.
Každý cestující tak jistě ocení půlhodinku, o kterou do cíle dorazí dřív. Jaká je budoucnost pendolin v Česku?
Vedoucí Ústavu logistiky a managementu dopravy Fakulty dopravní ČVUT v Praze Lukáš Týfa tvrdí, že tady budou mít své místo i v budoucnu. „Na tratě, kde je hodně oblouků s malými poloměry, se určitě dál vyplatí je nasazovat. Ale pro nové a přímé vysokorychlostní tratě s projektovanou rychlostí 250 km/h už určeny nejsou,“ dodává Týfa.
Na trati Řím-Milán vyjelo pendolino poprvé v květnu 1988. Do Česka se pak dostalo až v roce 2005, kdy České dráhy koupily celkem sedm souprav za necelé 4,5 miliardy korun. Jezdí dodnes.