Komerční využívání dronů zažívá boom. Zároveň ale roste počet přestupků
Bezpilotních letadel, takzvaných dronů, v České republice přibývá. Jen za poslední rok vzrostl zájem o létající roboty téměř pětinásobně a podle prodejců by se měl letos jejich počet dokonce zdvojnásobit. Přístroje, kolem kterých se točí miliardový byznys, se stále častěji využívají ke komerčním účelům. V budoucnu by drony mohly nahradit i běžné lidské práce.
Drony patřily původně do vojenského prostředí. Využívaly se k průzkumu terénu nebo bezpilotním útokům.
Brzy se ale ukázalo, že uplatnit se mohou i komerčně. Například při pořizování fotografií nebo videí z ptačí perspektivy. Drony proto dnes využívají také bezpečnostní agentury, geodetické firmy nebo filmaři.
V Česku je na vzestupu komerční využívání dronů. Jen loni se prodaly tisíce přístrojů
„Mohou mít pokročilé senzory typu termovizní kamera, multispektrální kamera. Dennodenně se ve světě vymýšlejí novinky, jak je využít. Třeba resuscitační drony – mohou jako první dorazit na místo nějaké nehody, než tam dorazí sanitka,“ přibližuje Jakub Karas ze společnosti UpVision.
Nově budou bezpilotní letouny sloužit hasičům při monitorování povodní nebo vyhledávání ohnisek požáru. Uplatnění našly i v zemědělství, kde by mohly nahradit práškovací letadla. A netradiční objednávky na využití dronů přicházejí také od českých farmářů.
Jak náročné je složit zkoušky na bezpilotní letadla, zjišťovala redaktorka Zuzana Švejdová
„Dron rozsypává jed na krysy na polích, protože vy ho nemusíte vysypávat plošně, ale stačí jenom v určitých bodech,“ vysvětluje jednatel firmy Robodrone Jiří Karpeta.
Pomocí dronů by se navíc mohly v budoucnu doručovat poštovní zásilky. S nápadem přišel jeden z největších amerických e-shopů Amazon. Do rukou zákazníka by měl balík dorazit zhruba do půl hodiny.
Stejnou cestou chtějí jít i další společnosti, například internetový obchod Alibaba nebo švýcarská pošta. V České republice tomu zatím brání zákony.
„Z technologického hlediska je to dokonce možné už v tuto chvíli. Technologie je ale daleko před legislativou. Vzdušný prostor je veliký a může dojít k nějaké nehodě,“ dodává Jakub Karas.
Nutná registrace a pilotní průkaz
Masovému rozšíření dronů zatím brání vysoká pořizovací cena. U profesionálních přístrojů začíná na částce půl milionu korun. Prodejci ale nabízejí i levnější varianty za pár tisíc. Zájem o ně je obrovský, jen loni se po celém světě prodalo 1,5 milionu dronů za více než 18 miliard korun.
Dron může být jako letadlo bez posádky řízen na dálku či létat podle předem připraveného letového plánu. Používá se zejména v armádě k průzkumným i útočným účelům, stále častěji nachází i civilní využití. První dron zkonstruoval Archibald Montgomery Low v roce 1916.
S tím, jak bezpilotních letounů přibývá, ovšem roste počet přestupků.
Lidé si drony často pořizují za účelem přivýdělku. Jenže v takovém případě musí mít povolení a řídit se předpisy.
„Je potřeba vyřídit si takzvané povolení pro letecké práce, které vydává Úřad pro civilní letectví. Tato problematika je ale pořád relativně nová a spousta majitelů dronů vůbec neví, že něco takového potřebují. Samozřejmě platí, že neznalost zákona neomlouvá,“ říká bezpečnostní odborník Lukáš Visingr.
Za porušení předpisů rozdal loni Úřad pro civilní letectví zhruba deset pokut. „Nejčastější bývá porušení, že subjekty létají tam, kde nemají, a současně nemají příslušná oprávnění,“ potvrzuje vedoucí oddělení bezpilotních systémů David Balhar.
Kvůli možnému pádu nesmějí drony létat nad lidmi, zakázané je i jejich používání v blízkosti letišť. Za porušení zákazu hrozí až pětimilionová pokuta. Podle Lukáše Visingra navíc existuje riziko ohrožení soukromí.
„Pokud už se to teď neděje, tak je asi otázka jen velmi krátkého času, než se drony začnou používat k průmyslové špionáži a pořizování nějakých kompromitujících fotografií,“ upozorňuje s tím, že bezpilotní letoun by mohl být zneužit například i k teroristickému útoku. Řada zemí už proto kvůli dronům upravuje legislativu.
Dron využívaný ke komerčním letům musí mít registraci a pilot musí vlastnit potřebnou licenci od Úřadu pro civilní letectví. Zisk pilotního průkazu je podmíněn ústní, písemnou a praktickou zkouškou. Kurz létání stojí zhruba desítky tisíc korun.