Srážce vlaků v tunelu zabránil dispečer. Tlačítkem, které vypadá jako telefon

Chybělo 22 metrů, aby se v tunelu Balabenka nedaleko Hlavního nádraží v Praze čelně střetly dva rychlíky, ve kterých jelo celkem 200 lidí. Včerejší nehodu vyšetřuje Drážní inspekce. Jisté je, že jeden z vlaků vyjel na trať i přes zákaz jízdy. Zdraví a možná životy cestujících zachránil dispečer na Hlavním nádraží, který vlaky včas zastavil pomocí tlačítka "generální stop".

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Rychlíky v pražském tunelu Balabenka dělilo od srážky 22 metrů

Rychlíky v pražském tunelu Balabenka dělilo od srážky 22 metrů | Foto: Drážní inspekce

K čemu vlastně včera došlo? Ve čtvrt na čtyři se od Děčína blíží rychlík do Prahy. V tu samou chvíli vyráží ze stranice Praha hlavní nádraží rychlík do Hradce Králové a Letohradu, jehož strojvedoucí vyjel na červenou.

Jak potom zafungoval zabezpečovací systém, popisuje generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jak funguje zabezpečovací systém, který zabránil srážce vlaků, zjišťoval reportér Zbyněk Zykmund

„Zařízení samozřejmě zjistilo, že vlak odjel neoprávněně, vyhodnotilo to jako rizikovou událost, zastavilo vlak od Děčína návěstidlem ‘stůj‘ a zároveň se rozezněl zvonek, který dispečerovi hlásil, že vlak vyjel neoprávněně.“

V tu chvíli má dispečer dvě možnosti a musí se rychle rozhodnout. „Když má dostatek času, může radiově informovat přímo strojvedoucího, aby zastavil, a když není čas, použije takzvaný generální stop, což použil včera. Tím, že dispečer vykonával profesionálně svou práci, tak nehodové události zabránil,“ říká Zdeněk Chrdle.

V Praze ještě není automatický systém, který by celou situaci vyhodnotil a druhý vlak zastavil. Rozhodnout tak musel lidský faktor a tlačítko určené pro mimořádné události. Zařízení vypadá na první pohled jako obyčejný telefon.

„De facto je to normální telefon, ale v sobě má právě tyto dvě tlačítka, aby nebyl další panel a aby to měl dispečer okamžitě při ruce tam, kde je zvyklý sahat,“ ukazuje ředitel v dopravní kanceláři pražského Hlavního nádraží.

Použití tlačítka generální stop v praxi vypadá tak, že se zastaví všechny vlaky v okolí, aniž by do toho mohli jejich strojvedoucí zasáhnout. „To už je automatická funkce, vypustí se vlastně násilně vzduch z celého potrubí soupravy. To znamená, že vlak zastaví na několika metrech,“ vysvětlil Zdeněk Chrdle.

Zbyněk Zykmund, Martin Hromádka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme