Babišova výzva k sázkám je eticky sporná, zní z Tipsportu. Bookmaker Fortuny ji považuje za rozkaz
Ve čtvrtek 26. ledna, tedy den před začátkem druhého kola prezidentských voleb, zveřejnil Andrej Babiš na svém twitteru výzvu, aby si na něj lidé vsadili tisíc korun v sázkové kanceláři Fortuna s tím, že vyhrají dvanáctinásobek. Volby však Babiš prohrál a čelí kritice za navádění k hazardu. Hlavní bookmaker Fortuny Michal Hanák řekl pro CNN Prima News, že po Babišově tweetu zaznamenala kancelář výrazný nárůst nových sázek.
„Tweet Andreje Babiše byl pro spoustu sázejících rozhodující. Brali ho jako rozkaz, aby se šli zaregistrovat. Už během první hodiny od zveřejnění tweetu jsme zaznamenali tisíce nových registrací, což nepamatujeme,“ řekl pro CNN Prima News hlavní bookmaker Fortuny Michal Hanák.
Ve chvíli tweetu měla Fortuna na výhru Babiše vypsaný kurz 12:1, což Hanák vyjádřil jako přibližně osmiprocentní šanci na zvolení.
Nově registrovaní sázkaři byli podle něj v průměru starší 40 let a většina z nich vsadila právě na Babiše. Sázky se pohybovaly od 500 korun do vyšších desetitisíců.
Češi v prezidentských volbách vsadili přes půl miliardy korun. Překonali tím rekord z roku 2018
Číst článek
Zároveň však Fortuna zvažovala možné riziko Babišovy výzvy. „Pokud by Babiš opravdu vyhrál, znamenalo by to pro nás obrovskou ztrátu. Celkem by mohli lidé vyhrát v sázkových kancelářích kolem jedné miliardy korun,“ doplnil Hanák.
„Nárůst sázek těsně před začátkem voleb byl sice signifikantní, ale nedá se vyčíst, zda šlo o reakci na Babišův tweet. Výzva samotná se nás totiž přímo netýkala“ řekl vedoucí komunikace sázkové kanceláře Tipsport Václav Sochor pro Český rozhlas Plus.
Zároveň uvedl, že sázející byli v průměru starší 40 let, přičemž se nedá přesně určit, odkud většina sázejících je, jelikož 95 % sázek je prováděno přes internet.
Spornost výzvy
„Je to sporné, protože z toho tweetu vyplývá, že si vsadil sám na sebe. Pokud by to byla pravda, jedná se o nelegální činnost, protože aktér sázky si sám na sebe vsadit nemůže. Výzva samotná je eticky sporná. A pokud by to měla být reklama, chybí tam upozornění o rizikovosti sázení, což je dané zákonem,“ uzavřel Sochor.
Sázková kancelář Chance spadá do skupiny Tipsport, takže se jí Babišova výzva také přímo netýkala. Nicméně také zaznamenala nárůst aktivity sázkařů. „Zájem sázkařů vzrůstal těsně před termínem druhého kola, kdy byl například ve čtvrtek na Andreje Babiše kurz přes 10:1,“ uvedla Andrea Žáčková z Chance.