Politici zveličují hrozbu zdražování. Elektroauto bude za deset let nejlevnější varianta, věří Daniš

V Česku podle průzkumu agentury STEM ubývá lidí, kteří vnímají klimatické změny jako hrozbu – od roku 2020 jejich podíl klesl z 56 na 43 procent. „Není to poprvé, co nastává pokles, jde to ve vlnách. Vrchol uvědomění té hrozby byl někdy okolo 2019 – Greta Thunbergová nebo přijetí Zelené dohody pro Evropu. Politika byla silně proklimatická, až se to možná přestřelilo,“ soudí Petr Daniš, autor knihy Klima je příležitost.

Interview Plus Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Odborník na environmentální vzdělávání a autor popularizačních knih o ekologii Petr Daniš

Odborník na environmentální vzdělávání a autor popularizačních knih o ekologii Petr Daniš | Foto: Anna Rychnovská | Zdroj: Český rozhlas

„Dnes jsme pod vlivem mnoha událostí i dezinformačních narativů, kdy je pro spoustu lidí nejjednodušší to vlastně vůbec neřešit. Nevím, jestli jsme už dosáhli dna (v poklesu obav z klimatické změny pozn. red.), ale věřím, že se od něj zase odrazíme a vrátí se do toho racionalita. Klimatická změna opravdu nezmizí tím, že si jí přestaneme všímat,“ dodává.

Přehrát

00:00 / 00:00

Petr Daniš, autor knihy Klima je příležitost

V souvislosti s unijní klimatickou politikou vyčítá politikům, že místo hledání řešení, které by mělo co nejmenší negativní dopady, občanům slibují, že je před „zlou Evropskou unií“ ochrání. 

„Straší zdražováním a někdy ho dokonce i zveličují, když upozorňují na nepravděpodobné katastrofické scénáře. Možná tím získají laciné politické body, ale dlouhodobě to nadělá víc škody než užitku,“ podotýká.

Daniš dále poukazuje na to, že 60 procent českých emisí má původ ve výrobě elektřiny, topení a dopravě. A právě na to cílí nový systém emisních povolenek pro domácnosti ETS 2, proti kterému bojuje většina politických stran.

„V mnoha ohledech je ale nešťastný. Ti bohatší si mohou vybrat, jestli zaplatí víc, anebo investují do nízkouhlíkových technologií, změní vytápění, koupí si elektromobil a ušetří. Ale nezanedbatelná část lidí nemá žádnou volbu, prostě to pro ně bude dražší. Seriózní by bylo vyjednávat s Unií už od začátku, aby to pro Česko dávalo smysl,“ míní.

Volební programy a ekologie. Nejkonkrétnější jsou Piráti a STAN, ANO slibuje všechno

Číst článek

Auto?

Oblíbeným tématem politiků je také boj proti unijnímu zákazu prodeje aut se spalovacími motory po roce 2035. Lidé si podle Daniše neuvědomují, že i když elektromobily jsou někdy i výrazně dražší, jejich provoz je naopak levnější, takže v celkových nákladech na provoz se blížíme paritě.

„Já také zatím nemám na elektrické auto, ale těším se, až si ho jednou koupím. Jde o to uvažovat do budoucna, zda ho budu mít kde dobíjet, měl na střeše soláry, aby byl provoz ještě levnější. Je to věc mentální a možná investiční přípravy,“ poznamenává.

Daniš zároveň zdůrazňuje, že auto nepředstavuje obecné zlo, v některých případech může jít o vůbec nejekologičtější variantu dopravy.

Konec ‚spalováků‘ je bouře ve sklenici vody. Pokuty za emise se rozloží, míní odborník

Číst článek

„Já sám žiji na venkově a vím, že bez něj neodvezu děti do školy, na kroužky, nenakoupím si. Veřejná doprava v místech, kde by jeli dva lidé za hodinu, není ekonomická ani ekologická.“

Poukazuje také na to, že trh spalovacích motorů se každým rokem zmenšuje a automobilky budou pod tlakem čínské konkurence, která umí elektromobily vyrábět levněji. „Lidé si koupí auto, na které mají, ale nestrašil bych je tím, že za 10 let nebudou mít na elektroauto. Je pravděpodobné, že si ho koupí, protože to bude nejlevnější a nejpříjemnější varianta,“ konstatuje.

Poslechněte si celý rozhovor Interview Plus v úvodu článku.

Petr Dudek, ert Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme