Oranžové rodeo. Silničáři soutěžili v několikatunovém autě s radlicí a sypací nástavbou
Nebývale velká koncentrace lidí v oranžových silničářských oděvech byla v sobotu k vidění v Plzni. U armádní střelnice v Lobzích se poprvé konalo krajské kolo Cestářského rodea. Silničáři z několika krajů soutěžili v jízdě zručnosti s několikatunovým cestářským autem s čelní radlicí a se sypací nástavbou.
Jejich úkolem bylo dokázat, že s vozem připraveným vyjet na zimní zasněžené nebo namrzlé silnice dokážou přesně zacouvat do úzkého prostoru, posunout sudy na vymezené místo, zastavit přesně na terči, projet bez sražení patníků částí malého kruhového objezdu nebo úzkou klikatou silnicí.
Do soutěže se přihlásilo 37 závodníků ze čtyř krajů, řekl provozní ředitel Správy a údržby silnic Plzeňského kraje Radek Šíma. Zatímco v Plzeňském kraji se silničářské klání konalo poprvé, na jižní Moravě cestáři závodí už dvanáct let.
V Plzni jezdili během soboty kromě domácích silničářů ještě jejich kolegové z Jihočeského, Jihomoravského a Pardubického kraje. V Pardubickém kraji se bude 14 září konat národní finále soutěže, vítězové pak pojedou na mezinárodní klání silničářů Česka, Polska, Maďarska, a Slovenska.
Projetí přibližně 300 metrů dlouhé trasy trvalo řidičům kolem dvou minut, za každé poražení nebo posunutí překážky se přičítal trestný čas. „Pro veřejnost to může být zajímavé, že nás uvidí v jiném úhlu pohledu, ne jen na zasněžené silnici,“ míní Šíma.
‚Řidič se nesmí bát‘
Zvládnout jízdu cestářským autem není podle něj snadné. Plzeňská správa a údržba silnic má na zimní sezonu kolem 300 řidičů, na každém ze stovky zimních okruhů údržby se na jednom voze střídají tři lidé.
Brno testuje ‚trojčata‘. Cestující se mohou svézt netradiční tramvají se třemi vozy
Číst článek
„V zimě jsme většinou první na místě po spadu sněhu, při náledí, při námraze. Jezdit s tak velkým nákladním automobilem, ještě k tomu naloženým, je opravdu náročné. Řidič nesmí mít moc strachu, musí být ale zároveň odpovědný, protože řídí auto za několik milionů korun,“ poznamenal Šíma. Připustil, že sehnat kvalitní řidiče je při současném celostátním nedostatku řidičů kamionů obtížné.
„Za zimu může řidič našeho auta podle klimatických podmínek najezdit 10 tisíc kilometrů, ale taky třeba 30 tisíc kilometrů,“ řekl.
Plzeňští cestáři jsou už připraveni na zimu. „Sklady máme plné soli, máme stoprocentně naplněné sklady a zásoby. To je kolem 23 tisíc tun soli, plus inertní materiál na skládkách, toho je přibližně podobné množství,“ dodal Šíma.